Basico_ 10 store udfordringer, HR skal omfavne i 2023 – del 1

10 store udfordringer, HR skal omfavne i 2023 – del 1

Læsetid: 8 minutter

FÅ INSPIRATION!
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få et fagligt indspark med substans direkte i indbakken.
Tilmeld!

Hvad er de største prioriteter i jeres HR-organisation i 2023? Dét spørgsmål har vi stillet et bredt udvalg af CHRO’er og HR-ledere på tværs af brancher for at få et indblik i, hvad der foregår netop nu på HR-området. Og svarene pegede ofte tilbage på nøgleord som rekruttering, fleksibilitet, teknologi og trivsel.

Men hvad dækker de områder over? Og hvad er nogle af de konkrete udfordringer, de medfører?

Det er du meget klogere på, når du har læst dette blogindlæg. Vi har nemlig samlet en topti over de største HR-udfordringer i 2023 – og de fem første punkter på listen får du her. Resten må du glæde dig til at læse til august.

1. Rekruttering og fastholdelse af talenter

Krigen om talenter vil fortsætte i 2023. I de sidste to år har mange set op til 40% udskiftning i medarbejderstaben. En så stor medarbejderomsætning har vi aldrig set før på jobmarkedet, og konsekvensen indtræder prompte, hvis virksomheden, lederen og/eller teamet ikke leverer.

Det betyder, at ledere er blevet mere bekymrede for at miste deres toptalenter til konkurrenterne og i stigende grad vil erkende, at det er mere omkostningseffektivt at investere i at fastholde de eksisterende medarbejdere end hele tiden at rekruttere og uddanne nye.

HR skal være knivskarpe på, hvad der får en medarbejder til at blive, og adressere dét. Flere er begyndt at holde ’stay-interviews’ og spørge åbent: ”Hvad er vigtigt for, at du trives her?”. Flere er også begyndt at indarbejde samtaler som disse i MUS.

Der er som sådan ikke noget nyt i, hvad der fastholder medarbejderne. Det nye er graden af medarbejderomsætning og det, at medarbejderne ikke længere kan defineres som en flok. Det er blevet meget mere individbåret, hvad der får den enkelte til at trives.

Så længe konjunkturerne er høje, vil det fortsat være ekstremt tydeligt, hvis ikke virksomheden formår at sørge for, at medarbejderne trives.

2. Diversitet, inklusion og ligebehandling

Diversitet, inklusion og ligebehandling er kritiske HR-udfordringer i 2023.

Der foregår lige nu et vigtigt arbejde i virksomhederne med at opnå en mangfoldig, inkluderende og retfærdig arbejdsplads. Nogle af de vigtigste HR-aspekter kan omfatte initiativer såsom fremme af mangfoldighed i rekrutterings- og ansættelsesprocesser, politikker og procedurer, der fremmer ligebehandling og diversitet, og sidst – men ikke mindst – fremme af en kultur, der værdsætter og respekterer forskelligheder.

Flere større virksomheder har allerede etableret en systematisk tilgang til at overvåge og rapportere på fremskridt og udfordringer ift. diversitet og inklusion. Diversitet kan skabe et mere dynamisk og innovativt miljø, men det kan også føre til udfordringer og konflikter, hvis ikke det håndteres på en passende måde – og det skal HR have for øje.

3. Ledelsesudvikling og opkvalificering

Ledelsesopgaven er under forandring. Ja, nogle mener endda, at lederne helt er ved at miste ledelsesretten. Men der er stadig tro på, at ledere spiller en vigtig rolle i at motivere og guide medarbejderne til at yde deres bedste. Mange har udvikling og forbedring af de færdigheder og evner, der er nødvendige for at være en effektiv leder, på agendaen for 2023. Det kan bl.a. være for at støtte lederne i at navigere i det ændrede ledelseslandskab. Men HR kan have fokus på ledelsesudvikling af flere andre grunde.

Medarbejdere bliver oftere i en virksomhed, hvis de har en leder, der er en god rollemodel, og som støtter deres professionelle udvikling. HR kan også arbejde med ledere for at sikre, at de er effektive til at håndtere problemer på arbejdspladsen, minimere konflikter og kommunikere effektivt med medarbejdere. Det kan være med til at reducere omkostningerne ved sygefravær, medarbejderomsætning og – i værste fald – retssager.

Fire personer der holder møde ved et bord

HR kan hjælpe ledere med at: Forstå og implementere organisationens strategier og mål. Vækste og opnå succes. Sikre, at de overholder lovgivning og interne politikker og procedurer, sådan at risikoen for juridiske problemer minimeres, og virksomhedens omdømme beskyttes.

4. Digitalisering og automatisering af HR-processer

Automatisering af HR-servicelevering er identificeret af HR-lederne som et af de vigtigste fokuspunkter. Ligeledes er det at levere digital teknologi ind i HR (ud over et kerne-HR-system) en prioritet hos mange.

HR har en vigtig rolle i at få teknologien, medarbejdernes engagement heri og organisationens strategi til at spille sammen. Det skyldes bl.a., at teknologi påvirker, hvor og hvordan medarbejderne arbejder, deres kommunikation med hinanden, adgang til karrieremuligheder m.v. Digitalisering af HR-processerne øger kvaliteten af og forenkler administrative HR-arbejdsgange og kan derfor frigøre mere tid til kerneopgaven.

Covid-19-pandemien satte allerede gang i en acceleration af digitaliseringen. Dog er digital modenhed endnu ikke en realitet for de fleste organisationer.

Men jo større en organisation er, jo større er sandsynligheden for øget anvendelse af teknologi til levering af HR-ydelser. Anvendelsen er dog stadig på et relativt lavt niveau – selv i de største virksomheder.

HR er ikke firstmover på digital transformation. De virksomheder, der er længst, integrerer teknologi for at få arbejdet til at glide effektivt, så HR-funktionstilbuddene er friktionsfri og skræddersyede til medarbejderne.

Flere og flere HR-teknologier vil også gøre det muligt at anvende en mere personlig tilgang til medarbejderne, fx via personlige, målrettede meddelelser: “Glem ikke at tage din resterende ferie”, eller “Se denne uddannelse af relevans for dig”.

Brugen af talentmarkedspladser til at matche kompetencer med opgaver er på et tidligt stadie, selv i de mest innovative HR-funktioner. Men den grundlæggende betydning af at forvalte og udvikle kompetencer i virksomheden er afgørende for de toneangivende virksomheder og vil give dem en klar konkurrencefordel på sigt.

5. Trivsel og medarbejderoplevelse

Medarbejdernes trivsel eller velbefindende er på dagsordenen af flere grunde. Først og fremmest er medarbejdernes trivsel afgørende for organisationens succes og produktivitet. Hvis medarbejderne er sunde, glade og engagerede, vil de typisk være mere effektive og produktive i deres arbejde.

Derudover er trivsel også vigtigt for at fastholde medarbejderne og reducere medarbejderomsætningen.

En tredje grund til, at trivsel er på dagsordenen, er, at det er blevet mere almindeligt at fokusere på medarbejdernes velbefindende som en del af virksomhedens samfundsansvar. Endelig kan der også være juridiske og regulatoriske krav til virksomheder om at tage sig af medarbejdernes trivsel og sundhed.

Alt i alt er der mange grunde til, at medarbejdernes trivsel er på dagsordenen, og det er afgørende for organisationens succes og bæredygtighed på lang sigt.

Glæd dig til de fem næste punkter på listen

Som du kan se, er 2023 fyldt med spændende udfordringer, der for alvor kan markere HR’s vigtige rolle i virksomheden. De første fem udfordringer har vi løftet sløret for allerede nu, og til august kan du glæde dig til at få indsigt i de næste fem.  

Læs denne og flere artikler i magasinet Content her.

Henrik Schøtt Kjærgaard

Henrik Schøtt Kjærgaard

Partner

+45 22 90 34 36

hkjargaard@basico.dk

Har du brug for sparring?

Hos Basico hjælper vi din HR-funktion på rejsen mod at blive kompetente HR-business partnere.

Kontakt os og hør mere.