Gør financial controlling & compliance til en taktisk løftestang
Financial controlling & compliance handler ikke udelukkende om at overholde love og regler. Det handler også om at skabe værdi for virksomhedens mange beslutningstagere ved at sikre præcis, gennemsigtig og effektiv finansiel rapportering. En valid og pålidelig rapportering understøtter ledelsens strategiske, taktiske og operationelle beslutninger, samtidig med at den sikrer troværdig kommunikation både internt og eksternt.
Men den opgave bliver mere og mere vanskelig i takt med tiltagende kompleksitet i regler og virksomhedsaktiviteter, som udfordrer opgaven med praktisk forandring.
Heldigvis kan vi hjælpe. Både hvis du har brug for ekstra hænder til at løfte en konkret opgave, og hvis vi skal hjælpe med at løfte kvaliteten eller effektiviteten af din controlling til et højere niveau.
Få sparring til at nå frem til praksisnære løsninger

Få sparring til at nå frem til praksisnære løsninger

Her ser du vores Financial Controlling & Compliance Framework. Figuren synliggør de syv overordnede områder i en typisk Finance-organisation, og som vi derfor kan rådgive inden for. Det er de syv områder, du kan læse om på denne side.
Annual report: Få overskud i årsafslutningen
Årsafslutningen er kulminationen på årshjulet. For ud over tilfredsstillelsen ved at ’sætte punktum’ for det afsluttede år rummer årsrapporten afslutningen på en lang række opgaver, der er arbejdet på i løbet af året. Men en årsrapport er ikke bare en årsrapport – og vejen derhen kan se vidt forskellig ud. Vores speciale er at hjælpe dig med at finde den, der skaber mest værdi for dig.
Vi hjælper bl.a. med:
- Optimering af årsafslutningsprocessen gennem effektiv planlægning, automatisering og digitalisering, så du sparer tid og minimerer risikoen for fejl
- Rådgivning om regnskabspraksis og implementering af nye lovkrav, så din årsrapport overholder alle gældende regler og standarder
- Etablering af robust kontrolmiljø og dokumentation, der sikrer kvalitet i rapporteringen og letter samarbejdet med revisor.
Control environment: Et kontrolmiljø, der er både compliant og effektivt
I en tid med stigende lovgivningsmæssig kompleksitet er et kontrolsystem, som effektivt afdækker de compliance-mæssige risici, afgørende. Men det er en kompleks opgave – både som følge af øget regulatorisk kompleksitet, ændringer i virksomhedens aktiviteter eller pga. makroøkonomiske forhold, som gør, at din virksomheds risikolandskab ændrer sig.
Vi hjælper bl.a. med:
- Kortlægning og vurdering af jeres nuværende aktiviteter og processer med fokus på at identificere og vurdere risici samt optimere kontrolaktiviteter
- Løbende monitorering og opdatering af risici og kontrolaktiviteter, så I altid er ajour med nye regulatoriske krav og forretningsmæssige ændringer
- Implementering af effektiv teknologiunderstøttelse til kontrolaktiviteterne, der sikrer compliance med gældende lovgivning, ressourceeffektiv styring af roller og ansvar mv.
Vil du læse om, hvordan vi hjalp Penneo med at gå fra Google Sheets til et robust og systemunderstøttet kontrolmiljø? Så læs artiklen her.
Management reporting: Skab værdi med den interne rapportering
Mange virksomheder anvender de samme principper for udarbejdelsen af de interne månedsrapporter, som dem de anvender til den eksterne årsrapport. Derfor overser de en mulig gevinst med differentierede principper, da formålet med ledelsesrapporteringen er at understøtte forretningsmæssige beslutninger på både forskellige ledelsesniveauer og forskellige organisationsområder.
Når den interne rapportering ikke baseres på principper, som driver de rette beslutninger, fordi regnskabsreglerne gældende for årsrapporten kan have andre formål, kan det influere negativt på anvendeligheden til den løbende økonomistyring.
Vi kan hjælpe dig med at styrke den interne rapportering – uden at gå på kompromis med den eksterne. Det gør vi bl.a. ved at:
- definere relevante KPI’er og strukturer i tæt samarbejde med ledelsen og ”forretningen”
- supplere med operationelle og ledende indikatorer, fx ordreindgang, produktionsomkostninger og kundetilfredshed
- analysere regnskabsdata, der omsætter dine transaktioner til værdifuld forretningsindsigt
- evaluere og justere opgørelsesmetoder – fx for IPO, R&D og leasing – så de også giver mening ift. intern styring
- forenkle og tydeliggøre præsentationen af data gennem fx klassifikation, visualisering og nøgletal over tid.
ESG reporting: Få struktur og kontrol i ESG-rapporteringen
De øgede krav og forventninger til bæredygtighedsrapporteringen betyder, at ESG-rapportering ikke længere er noget, der kan klares ad hoc eller i sidste øjeblik. Det er en rapportering, som kræver solide processer, kontroller og governance.
Vi har konsulenter, der er specialiserede i at understøtte Finance med ESG-rapportering, og vi kan bl.a. hjælpe dig med at:
- udvikle og implementere en robust og effektiv ESG-driftsmodel og -regnskabsmanual
- definere og dokumentere datapunkter, regnskabspraksis og estimeringsprincipper
- designe governance-strukturer og kontrolmiljøer for ESG-data og sikre revisionsparathed
- anskaffe og implementere ESG-systemer
- styrke samarbejdet med revisionen og sikre revisionsparathed
- udarbejde periodiske og årlige interne og eksterne ESG-rapporter.
ESG-rapportering er så komplekst og bredt et område, at vi i Basico har dedikeret en særlig indsatsstyrke til det. Du kan læse alt om vores tilgang til både den operationelle og den rådgivningsmæssige side af ESG på denne side: [LINK til ESG-site]
Læs her, hvordan en solid regnskabsmanual skaber værdi for din ESG-rapportering.
Jeg går meget op i ærlighed og høj integritet. Samtidig går jeg op i, at tingene bliver lavet til bedste standard. Når vi kommer med noget, så skal det være ordentligt, og det skal være af høj kvalitet.
- Lykke Rømer, Tidl. Head of Finance, Zealand Pharma
Bliver din regnskabsmanual brugt?
Regnskabsmanualen skal tilgodese mange opslagsbehov. Det kan skabe tvivl om, hvad det overordnede formål med manualen er – og ikke mindst hvor detaljeret den skal være i forhold til brugernes kompetenceniveau samt kompleksiteten af virksomhedens transaktioner og aftaler. Resultatet er desværre ofte, at regnskabsmanualen kommer til at leve et stille, ubemærket liv i mange virksomheder. Og hvis de formelle retningslinjer ikke bliver fulgt i det daglige, er følgevirkningerne som regel inkonsistent regnskabspraksis og ineffektivitet, idet der skal allokeres flere ressourcer til controlling og fejlretning.
… og det kan vores blødende optimeringshjerter næsten ikke bære. Så hold dig ikke tilbage, hvis din regnskabsmanual trænger til en opdatering. Der er intet, vi hellere vil end at hjælpe dig med at få gjort regnskabsmanualen til et operationelt og værdiskabende værktøj, som bruges i det daglige.
Giv dit regnskabsmæssige skøn de bedste forudsætninger
Den største risikofaktor for en retvisende årsrapport er ofte de regnskabsmæssige skøn, som i sagens natur afhænger af nogle ukendte fremtidige udfald, der ofte er baseret på subjektive og udokumenterede antagelser og sjældent er data- eller faktabaserede.
Regnskabsmæssige skøn udgør en bred kategori, der bl.a. kan omfatte: nedskrivning af anlægsaktiver og debitorer, hensættelser til retssager og garantiforpligtelser, forventet brug af forlængelses- og opsigelsesoptioner i leasingaftaler, udnyttelsestidspunkt for aktieoptioner, fremtidige medarbejderopsigelser, opfyldelse af resultatmål i aftaler osv.
Fordi subjektivitet spiller ind på de regnskabsmæssige skøn, er kravene til dokumentationen skærpet, og kravene til revisors arbejde er også højere, hvilket ofte overføres til virksomhedens dokumentation.
Derfor kan det også være et område, hvor det giver mening at trække på hjælp fra specialister. I Basico har vi mange års erfaring med at lave præcise regnskabsmæssige skøn, og vi stiller gerne vores kompetencer til rådighed.
Få overblik over effekterne af din nye regnskabspraksis
Overvejer din virksomhed at ændre regnskabspraksis? Uanset hvad årsagen til ændringen er, opstår der som regel et behov for at kende effekten på de budgetterede og eventuelt de historiske hovedtal, så du kan opgøre en brugbar trend.
Behovet kan opstå som følge af en M&A-aktivitet, hvor du skal foretage financial due diligence baseret på købers regnskabspraksis. Det kan også være, at praksisændringen kan skabe udfordringer ift. at opfylde finansierings-, kunde- eller leverandøraftaler – hvilket du så må håndtere, inden du tager den endegyldige beslutning om en ændring eller indleder en dialog med modparten.
Vi kan bl.a. hjælpe din virksomhed med at identificere, hvor den nuværende regnskabspraksis afviger fra det nye regelsæt. Derudover kan vi afdække og indsamle nødvendig information, opgøre effekten på aktuelle og historiske regnskabstal, beskrive effekterne i årsrapporten og implementere nye regler i jeres regnskabsmanual, interne kontroller m.v.
Vil du vide mere?

Banker nye regnskabskrav på døren?
Aflægger din virksomhed årsrapport og/eller koncernrapportering efter IFRS? Eller ønsker du blot at benytte nye muligheder i årsregnskabsloven baseret på IFRS-reglerne?
Så har du måske oplevet, hvor vanskeligt det kan være at afgøre, hvordan du skal fortolke reglerne for indregning, måling og oplysning ift. virksomhedens aktivitet – og derefter følger opgaverne med at sikre, at fortolkningen bliver implementeret i forhold til forretningsgange og interne kontroller, at fortolkningen bliver forankret i rolle- og ansvarsbeskrivelser, og at kontoplan, rapporteringsskabelon m.v. bliver tilpasset.
Vi kan hjælpe din virksomhed med alt fra rådgivning om fortolkning og ledelse af et konverteringsprojekt til design af forretningsgange.
Forudsætningen for effektive interne kontroller er forståelse for virksomhedens risici
Hvis du skal designe effektive interne kontroller, er det afgørende at indtænke, hvilke risici i din finansielle rapportering virksomheden er eksponeret for.
Når du har identificeret risiciene, skal du kvantificere og vurdere dem ift., hvor væsentlige de er.
Hvis du sætter det acceptable fejlniveau (væsentlighedsniveauet) for lavt, resulterer det i lavere effektivitet, fordi uvæsentlige fejl korrigeres, mens et for højt niveau resulterer i, at beslutningsgrundlaget bliver upålideligt, og/eller at den eksterne rapportering ikke overholder det grundlæggende krav om et retvisende billede.
Herefter skal kontrollerne designes, så du får afdækket risiciene. Designmulighederne er mange, og de har forskellige fordele og ulemper, som skal afvejes ift. risikotypen, væsentligheden, teknologitilgængeligheden og den organisatoriske kontekst, de skal fungere i. Endelig skal de interne kontroller implementeres, så de fungerer effektivt.
Det udgør en svaghed i din virksomheds interne kontrolmiljø, hvis risiciene ikke er identificerede, hvis kontrollerne er fejldesignede, eller de ikke bliver udført som tiltænkt.
Vi kan nemlig hjælpe dig med at sikre et kontrolmiljø med overblik over dine risici og effektive kontroller og med et modenhedsniveau, som passer til virksomhedens behov.
Få greb om selskabsskat, moms og afgifter
Behandling af selskabsskat, moms og afgifter er og bliver stadig mere kompliceret. Reglerne er omfattende og foranderlige, og de kan være vanskelige at fortolke, bl.a. fordi der med jævne mellemrum kommer nye afgørelser, som ændrer den hidtidige vurdering.
I Basico har vi konsulenter, der er specialiserede inden for selskabsskat, og vi kan bl.a. hjælpe dig med at designe og implementere forretningsgange og interne kontroller, med at behandle selskabsskat i årsrapporten efter årsregnskabsloven og IFRS, med at udfylde selvangivelser og diverse skemaer samt med at ajourføre transfer pricing-dokumentation m.v.




Styrk din forretning med stærke insights
Få et fagligt indspark med substans direkte i indbakken.
Tilmeld dig vores nyhedsmail, Insights by Basico. Så modtager du også vores faglige magasin Content.