Første dag på jobbet som CFO i en scaleup er startskuddet til enorm faglig og personlig udvikling. For som ny CFO skal du opbygge processer i en dynamisk virksomhed, samtidig med at du rejser kapital og plejer investorrelationer. I denne artikel dykker vi ned i de vigtigste ansvarsområder og strategier, du kan overveje for at komme godt fra start som CFO i en scaleup.
Din nye rolle som CFO indebærer at have styr på tallene, hvilket altid har været en integreret del af dine daglige opgaver.
Men nu er du kommet mere i rampelyset, hvilket ikke kun handler om at mestre tal – selvom det altid vil være en væsentlig del af dit ansvar. Lige så afgørende er nemlig din evne til at kommunikere jeres virksomheds vision, strategi og finansielle mål klart, tydeligt og overbevisende til dine investorer.
Det handler om at opbygge tillid, der går ud over din faglige ekspertise
Konkurrencen om investorernes tid og interesse er hård, og derfor er det alfa og omega, at de har tillid til jeres virksomheds produkt og den finansielle business case, hvis de skal overbevises om at investere.
Hvis ikke de tror på din case, så forfølger de højst sandsynligt en anden og mere troværdig case. Og det er drønærgerligt, hvis det skyldes manglende orden i penalhuset mere end selve indholdet i penalhuset.
Derfor kan du som CFO prøve at skille dig ud på to parametre:
-
Er du fagligt dygtig (nok)?
-
Kan du skabe tillid til, at du vil varetage dine stakeholders interesse?
Som du sikkert ved, oplever scaleups uundgåelige udsving på deres rejse mod vækst.
Efter et salgsgennembrud følger ofte behovet for større investeringer for at skalere, mens der ikke altid er tilstrækkelig kapital til rådighed, hvis salget skulle stagnere, og CAPEX er steget til et nyt niveau.
Her er det dit ansvar at sikre, at I har et klart billede af den finansielle effekt i forskellige vækstscenarier, både når der investeres intensivt i organisationen og produktudviklingen, og når forudsætningerne for den planlagte vækst ændrer sig.
Her kommer scenarieplanlægning ind i billedet
En effektiv og agil scenarieplanlægning kræver, at du har kendskab til tallene på andre parametre end blot det rent finansielle.
Hvis jeres brændstof til vækst fx er volumen i nye kunder, hvor lang tid tager det så reelt salgsafdelingen at konvertere et lead til et omsætningsgivende salg?
Hvor længe kan I holde på en kunde?
Og hvad er omkostningerne ved at onboarde en kunde i forskellige segmenter?
Ved at have en dyb forståelse for virksomhedens økonomiske nøgletal og de detaljerede vækstfaktorer bag omsætning, kundetilgang og produktion – og ikke mindst de risikofaktorer, der er forbundet med scenarieplanlægningen – kan du skabe tillid. Hvilket giver et langt større albuerum for den øvrige ledelse til at opfylde profetien om vækst.
Men har du evnen til at tilpasse dig?
Det bidrager nemlig til at styrke virksomhedens modstandsdygtighed, hver gang du opstiller scenarier, forudsætninger og risikofaktorer i givne situationer.
Og vi dvæler lige lidt ved risikofaktorer.
For her er det essentielt, at du har en klar plan for kapitalberedskab, at du er proaktiv i din likviditetsstyring, og at du har adgang til alternative finansieringskilder. Sådanne forberedelser er nemlig din bedste forsvarsmekanisme mod finansielle kriser, især i tider hvor kapitalmarkedet strammer til.
Du spiller altså en afgørende rolle, når de finansielle planer skal muliggøre en hurtig tilpasning af virksomhedens strategi og likviditetsplanlægning. Det kræver, at du konstant har en proaktiv tilgang og en evne til at lede en organisation, der er fleksibel og kan skalere både op og ned efter behov.
At være CFO i en scaleup handler ikke kun om at kunne jonglere med tal – det kræver en skarp strategi, hurtige beslutninger og evnen til at få både teamet og investorerne med om bord. Vi håber derfor, at denne artikel har givet dig et skub i den rigtige retning og har givet dig et indblik i, hvad rollen indebærer, og input til, hvordan du kan gribe det an.
Har du brug for sparring i din udvikling?
Du er velkommen til at række ud til en uformel snak. Vi er her for at hjælpe dig igennem alle aspekter af din rejse som ny CFO – lige fra de store strategiske overvejelser til de små, men vigtige operationelle detaljer.
Giv os et kald, eller send os en mail – og tag det første skridt mod at styrke din nye titel som CFO.