Ikke alene er Flying Tiger Copenhagen lykkedes med at vende økonomisk underskud til vækst – de er også i gang med at omlægge deres globale setup fra joint venture til franchise. Og det medfører travlhed i den juridiske afdeling. Derfor har vi talt med Lasse Lippert, General Counsel i Flying Tiger Copenhagen, om, hvordan han sikrer robusthed i den juridiske funktion midt i travlheden, samtidig med at de hele tiden er tæt på resten af forretningen.
... Vil du hellere høre artiklen? Så hop direkte til vores lydartikler her.
Du kender måske Flying Tiger Copenhagen-butikkerne fra dengang, da de hed Tiger, og alle varer kostede 10 kr. Men der er sket meget siden dengang, og i dag har Zebra, der ejer Flying Tiger Copenhagen-butikkerne, forretninger over hele verden. Senest i Mellemøsten, hvor de har åbnet butikker i De Forenede Arabiske Emirater, Israel, Saudi-Arabien samt Kuwait og Qatar – butikker, som vel at mærke allerede er blevet en stor succes.
Det er en spændende vækstrejse, som også har givet virksomhedens Legalafdeling nok at se til. Derfor har vi sat Lasse Lippert, General Counsel i Flying Tiger Copenhagen, stævne for at høre, hvordan han sikrer, at den juridiske funktion kan følge med den øgede volumen og kompleksitet, der er kommet i deres opgaver i kølvandet på væksten.
Fra joint venture-model til egne butikker og franchise
Der er travlt hos Flying Tiger Copenhagen, som lige nu er i gang med at omlægge deres globale ekspansionsmodel. Hvor de før ekspanderede globalt og drev butikkerne gennem en joint venture-model med lokale partnere, er de ved at overgå til et setup, hvor de igennem opkøb over de seneste år nu selv ejer og driver deres europæiske butikker. Samtidig ekspanderer de på nye markeder gennem et klassisk franchisesetup.
Forud for den globale vækststrategi igennem franchise gik nogle turbulente år, hvor Flying Tiger Copenhagen havde alvorlige økonomiske udfordringer. Udfordringer, som de så småt var ved at få styr på, da Danmark – sammen med det meste af resten af verden – lukkede ned i 2020, lige netop da forretningen kunne se de første tegn på, at deres turnaround havde haft en effekt.
“Det var lidt en spand koldt vand, da corona ramte os,” siger Lasse. “Men vi havde et solidt juridisk fundament, som gjorde, at corona primært var en operationel og finansiel udfordring.”
Derfor kunne Flying Tiger Copenhagen også bruge coronaperioden til at accelerere nogle af turnaroundprocesserne – bl.a. nedlukningen af deres aktiviteter i USA. “Det var en forudsætning for vores vækststrategi, at fundamentet, som er vores 800 butikker i Europa, var på plads. Og dét er det: Vores europæiske butikker er profitable, og vi har et velfungerende operationelt koncept. Og det er hele årsagen til, at vi kan vækste på verdensplan, som vi gør nu.”
Omlægningen til franchise har betydet, at Flying Tiger Copenhagen har ændret både deres interne processer og deres kontraktsetup, så de kan rumme den skalering, der er lagt op til i vækststrategien.
“I løbet af de næste ti år forventer vi at vokse til dobbelt størrelse af, hvad vi er i dag. Så vi skal sikre os, at vi også kan følge med, og at vi hele tiden er et skridt foran,” siger Lasse.
Et snorlige franchisekoncept med global bundklang
Overgangen til franchise har også medført en ny tilgang til, hvem Flying Tiger Copenhagen vælger som samarbejdspartnere, når de går ind i et nyt land. Og det har givet Legal-funktionen nye udfordringer.
“I vores gamle joint venture-setup samarbejdede vi med små, entreprenante, lokale partnere. Men med franchise er vi gået over til at samarbejde med den største og bedste retailer på markedet i hvert enkelt land. Det betyder, at det er en helt anden professionel modpart, vi forhandler med, hvilket også gør det mere komplekst rent juridisk,” fortæller Lasse.
Derfor går han meget op i, at processerne forud for og under forhandlingerne så vidt muligt skal være standardiserede.
“I franchiseprocessen har vi lavet templateprocesser for alt det, vi skal igennem, fx når vi går ind i et nyt land. Det er præcis de samme skabeloner, vi arbejder ud fra, fordi vi gerne vil have processerne standardiseret,” siger Lasse.
Også den daglige drift af franchisebutikkerne kører efter en nøje beskrevet model.
“Aftalerne er ofte så detaljerede og standardiserede, at kollegaerne kan drive dem selv. Når forhandlingerne går i gang, har vi på forhånd sat nogle juridiske rammer, så når den fulde aftale kommer på banen, er en stor del af arbejdet allerede lavet i de indledende kommercielle forhandlinger.”
“Jo mere præcis du er i din operation med, hvad du skal gøre, desto bedre et franchisekoncept kan du også tilbyde dine franchisetagere,” fortæller Lasse og uddyber: “Vi har udviklet et vækstkoncept, som holder globalt, og som nærmest er et franchisekoncept in-a-box. Vi har detaljerede manualer, der standardiserer alt fra, hvordan vores franchisees skal indrette butikkerne til, hvordan de skal håndtere den daglige drift, så det er mest omkostningseffektivt.”
Og det har tilsyneladende båret frugt, for Lasse fortæller, at de store internationale forhandlere nærmest står i kø for at arbejde sammen med Flying Tiger Copenhagen. “De store retailers, som vi gerne vil samarbejde med, er imponerede over detaljegraden af vores retail operation,” fortæller Lasse.
Vækst medfører en stigning i opgaverne hos Legal
Men hvordan sikrer Lasse og resten af Flying Tiger Copenhagen, at Legal kan følge med efterspørgslen, når opgaverne stiger i både volumen og kompleksitet, fordi virksomheden både er i vækst og er i færd med at omlægge deres forretningsmodel på nye markeder til franchise?
“Jamen det er også en udfordring. Og det gør det kun sværere, når det er opgaver, du ikke har prøvet i forvejen, så du hverken kender omfanget af opgaverne eller ved, hvor det er mest effektivt at sætte ind. Ift. den accelererede vækst har vi akut løst det ved at købe ressourcer eksternt, indtil vi har et overblik over, hvad vi faktisk har brug for inhouse,” siger Lasse og forklarer, at fordelingen på deres opgaver også er blevet anderledes. “Alle de juridiske udfordringer og transaktioner, der har været inden for joint ventures, er også blevet færre, i takt med at vi opkøber og konsoliderer det forretningsben. Til gengæld er de rykket over i franchise.”
Men hvad gør Legal for at sikre, at de ikke bliver overmandet af opgaverne? En del af svaret ligger ifølge Lasse i at skabe klare og tydelige rammer over for forretningen så tidligt i processen som muligt. Fx i forbindelse med kontraktforhandlingerne:
“Aftalerne er ofte så detaljerede og standardiserede, at kollegaerne kan drive dem selv. Når forhandlingerne går i gang, har vi på forhånd sat nogle juridiske rammer, så når den fulde aftale kommer på banen, er en stor del af arbejdet allerede lavet i de indledende kommercielle forhandlinger,” fortæller han.
Lasse Lippert begyndte i december 2015 som Legal Counsel i Flying Tiger Copenhagen og tiltrådte den 1. februar 2019 stillingen som General Counsel i virksomheden. Når Lasse ikke oversætter komplekse love til forståeligt forretningssprog, er han tit at finde på stranden med sit kitesurfingbræt eller sine børn under armen. Tidligere har Lasse arbejdet som advokat i Gorrissen Federspiel.
Standardiserede processer skaber værdi for forretningen
At lette arbejdet for Legal under kontraktforhandlingerne er ikke den eneste værdi, processerne skaber. De gør også Flying Tiger Copenhagen i stand til at køre en skalerbar vækst så energi- og omkostningseffektivt som muligt.
“Vi skaber som juridisk funktion meget værdi, når vi sørger for ensartethed i processerne og kontrakterne, fordi vi sikrer forretningen i fremtiden ved at have et så simpelt globalt koncept som overhovedet muligt,” fortæller Lasse.
“Vores kontraktsetup er så enkelt som muligt, og det er vigtigt for mig, at vi afviger absolut minimalt fra vores definerede franchisekoncept i alle de lande, vi går ind i. Der kan selvfølgelig være lokale krav, der nødvendiggør afvigelser i de forskellige lande. Men for at vi kan drive en effektiv ogskalerbar vækst, er det vigtigt for os, at vi har én model, vi følger. Hvis vi ikke følger den model, så får vi bare besværet i fremtiden, fordi vi skal gøre tingene forskelligt ift. vores franchisetagere.”
Og processerne er lavet ud fra en grundtanke om, at de skal holde længe. “Det, vi skriver under på i dag, er det, vi skal leve med de næste mange år, så derfor er det vigtigt at gøre sig nogle tanker om, hvordan vi ønsker, at forretningen skal arbejde i fremtiden, og hvordan vi kommer derhen,” forklarer Lasse.
Men det er en balance at finde det rigtige forhold mellem præcision og fleksibilitet. “Vi vil gerne være præcise, men vi vil også gerne kunne opdatere vores koncept i fremtiden, så vi kan udvikle os og følge med tiden. Og det synes jeg, at vi er lykkedes ret godt med,” siger han.
ESG gør bæredygtighed til et juridisk krav
En anden stor dagsorden, Legal kigger ind i, er ESG.
“Vi kigger ind i en global agenda, hvor sustainability bliver vigtigere og vigtigere. Og hos os er det en topprioritet at være så bæredygtige som overhovedet muligt,” siger Lasse og forklarer, at det er noget, Flying Tiger Copenhagen har arbejdet på i mange år, bl.a. ved at gentænke både deres produkter og vareindpakning.
“Alene ved at have lavet nye packagingstrategier sparer vi mange tons plastik hvert år,” fortæller Lasse med stolthed i stemmen. “Men vi ser det også som en forretningsmulighed. Faktisk er det en del af vores strategi, at vi vil være de mest sustainable inden for vores segment. Så vi hilser kravene om transparens velkommen. Og det stiller igen krav til den juridiske afdeling, fordi sustainability går fra at være vores intention og strategi til også at blive et juridisk krav, hvor vi er underlagt regulering.”
Tæt samarbejde med hele forretningen
Uanset om talen falder på udviklingen af Flying Tiger Copenhagens franchisekoncept eller på Legals planer for at kunne supportere forretningens ESG-agenda, er det tydeligt, at der for Lasse ikke er den
store skillelinje mellem Legal og resten af forretningen.
“Vi har et meget tæt samarbejde med hele forretningen, for den model, vi laver, skal passe til, hvad vores dygtige kollegaer kan og vil – også i fremtiden,” siger Lasse. Og samarbejdet på tværs har et tydeligt formål:
“De franchiseaftaler, vi indgår, skal matche behovet i forretningen, for at de giver mening. Og jeg tror, at det, at vi er så tæt på forretningen, er afgørende for, at den juridiske afdeling kan være succesfuld ift. den rådgivning og den assistance, vi skal yde vores kollegaer,” siger han og uddyber:
“Det er også derfor, vi kommer til at have flere dedikerede ressourcer inhouse. For det er vigtigt, at vores jurister er en del af forretningen.”
Legal bliver generelt inddraget tidligt i processen, når der sker noget nyt i forretningen. Og det er en rolle, de er glade for. “Vores kolleger skal ikke lave en ticket eller læse en politik for, hvornår de kan tage fat i os. Og det meget tætte samarbejde med forretningen er det, der motiverer alle i vores juridiske afdeling.”
Inden vi forlader Flying Tiger Copenhagens hovedkvarter på Christianshavn, beder vi Lasse fortælle, hvad der motiverer ham personligt. Han tænker sig om et kort øjeblik og svarer:
“Jeg startede i Flying Tiger Copenhagen på et tidspunkt, hvor vi åbnede butikker næsten hver uge. Jeg var der, da vi åbnede butik nr. 1.000, jeg var der under hele nedturen, hvor vi havde alvorlige økonomiske udfordringer. Jeg var der under corona og hele vores turnaround, og jeg er her nu – med et nyt franchisekoncept og vækst. Det er nogle spændende kapitler i Flying Tiger Copenhagens historie, der er ved at blive skrevet nu, og det er ret fedt at være medforfatter til. Især fordi vi i Legal er med til at sætte rammerne for det, der forhåbentlig bliver en succeshistorie, og for det, Flying Tiger Copenhagen er om ti år.”
Har din virksomhed brug for juridisk sparring?
I Basico er vi klar til at hjælpe, uanset om du har brug for ekstra bemanding i din Legal-funktion, eller om du står over for en stor organisatorisk forandring og har brug for sparring om at få det juridiske framework på plads.