Maj Uggerhøj

At løfte blikket fra opgaven til nærværet

Læsetid: 10 minutter

KARRIEREMAILEN
Giver dig nys om åbne stillinger, artikler om konsulentlivet og guldkorn til jobjagten.
TILMELD DIG
Nicoline Thoning Filt

Nicoline Thoning Filt

Senior Brand & Communication Manager, Co-Head of Marketing

06. december 2022

Tempo, tydelighed og to-do-lister krydret med enorm selvdisciplin er de ord, der står tilbage efter snakken med Maj Uggerhøj, som netop er indtrådt i Basicos partnerkreds. For Maj er utålmodig, vild med at arbejde og motiveret af at løse udfordringer i forskellige virksomheder. Det blev en snak om at have ambitioner på egne, andres og fællesskabets vegne. Og om at vejen ind i partnerrollen også har handlet om at løfte blikket fra to-do-listen for at vokse ind i en nærværende og lyttende rådgiverrolle.

 

Udnævnelsen til partner er en milepæl. Ikke blot for den enkelte, men for hele Basico. For vi er forbundet af mennesker – deres fagligheder, engagement og fælles ansvar for at gøre menneskene omkring dem til en succes. Netop derfor sætter vi her fokus på det menneske, der står bag udnævnelsen.

Konsulent af hjertet

Talemåden ”Du kan tage kvinden ud af konsulenthuset, men ikke konsulenthuset ud af kvinden” gemmer på en sandhed, når vi taler om Majs karriere.

Hun indleder vores snak med at fortælle: ”Jeg startede min karriere som graduate i Deloitte, CFO Services – en stilling, jeg søgte i sidste øjeblik. For jeg havde egentlig forestillet mig, at jeg skulle være ’banker’, men efter et praktikforløb i Hongkong oplevede jeg, at det var for ensidigt til mig. Jeg valgte CFO Services i Deloitte, fordi kombinationen af det økonomifaglige og konsulenttilgangen tiltalte mig. Jeg kunne godt lide tanken om, at der på den måde var dybde i rådgivningen.”

Tiden i Deloitte byggede Majs indgang til den finansielle sektor. Mange af hendes kunder var banker og pensionskasser, som hun skulle hjælpe med roadmaps og post-merger-aktiviteter, hvilket gav hende mulighed for at hælde tyngde i sin værktøjskasse som finansiel rådgiver. En tid, der også indeholdt en udstationering i London, hvor både arbejdsmoralen, selvdisciplinen og udholdenheden blev sat på prøve – heldigvis i bytte for værdifulde erfaringer.

”Da jeg skiftede til at gå ud i industrien, var det lidt af et chok for mine kolleger. De havde altid tænkt, at jeg skulle gå partnervejen. Men da min tidligere chef blev leder for CFO-/COO-området i ATP, etablerede han et transformationskontor, som jeg fik muligheden for at stå i spidsen for.”

En ny faglig dimension

I ATP fik Maj sat sin faglighed i en ny kontekst. Nu skulle hun ikke blot skitsere planerne, men også se dem blive ført ud i livet og forankret i organisationen.

”At få hele implementeringsdelen med gav mig en masse nye redskaber og erfaringer. Og i bund og grund lærte jeg, hvor svært det er at få forandringer til at flyve og lande godt i en organisation. Sidenhen blev transformationskontoret omdannet til et innovationskontor, hvor vi gik fra at se på processer og arbejdsgange til at rette blikket ud i fremtiden og tegne projektplaner med udgangspunkt i ambitionerne for fremtiden. Så det låste op for et nyt aspekt i min måde at arbejde med forandring og transformation på,” smiler hun og pauser talestrømmen et kort øjeblik.

”Da Basico prikkede til mig, var jeg derfor slet ikke interesseret i et nyt job. Jeg følte slet ikke, at jeg var færdig med ATP endnu.”

Billede af partner Maj Uggerhøj

Det bedste fra to verdener

Men hvad var det, der lokkede Maj til alligevel at takke ja?

Hun forklarer: ”Det, som fik mig overbevist, var, at jeg kunne forene det bedste fra to verdner hos Basico. Jeg kunne nemlig både komme til at arbejde med mange forskellige virksomheder og problemstillinger, og jeg kunne bruge hele min værktøjskasse til at drive forandringsprojekter.”

”Basico er kendetegnet ved en operationel faglighed, og det er et godt ståsted for at kunne hjælpe virksomheder – ikke kun med at skitsere planerne for deres forandringer, men også med at realisere dem operationelt. Derudover blev jeg motiveret af, at vi skulle vinde land i et nyt marked. Som jeg ser det, er der ikke andre konsulenthuse, der rådgiver i alle faser af et forandringsprojekt på CFO-området. I Basico favner vi hele processen – lige fra at klarlægge visionen til at udføre de underliggende aktiviteter. Vi mærkede en øget efterspørgsel efter den type bistand, og det øjnede vi en mulighed i,” uddyber Maj sin pointe og fortsætter.

”Som nævnt var mange overraskede, da jeg stoppede i Deloitte, fordi de havde tænkt, at jeg ville gå partnervejen. Det har nok altid været et naturligt karrieremål for mig, når jeg tænker tilbage. Jeg trives i at springe imellem opgavetyper, navigere i en bred stakeholder-flade, sigte efter mange målsætninger og samarbejde med forskellige virksomheder,” smiler Maj.

”Derfor var rollen som Director i Basico CFO Services heller ikke sådan til at afslå. Muligheden for at opbygge ’transformation services’ som område og dermed en partnercase sparkede jo direkte ned i alt det, der motiverer mig."

Medvind og medarbejderopbakning

Maj er anerkendt og værdsat for sin faglighed og sit engagement både af kunder og kolleger, så der er ingen tvivl om, at hun allerede er og bliver en vigtig medspiller til at sikre Basicos fortsatte vækst. Hun begyndte i Basico i 2021 med fokus på at opbygge ’transformation services’, og hendes nylige udnævnelse vidner om, at det er lykkedes.

”Noget af det, jeg er allermest stolt af, er, hvordan Basico Change Model er blevet modtaget af konsulenterne. Den bliver efterspurgt på tværs af vores servicelines, og de bruger den på eget initiativ på deres projekter. Jeg havde ikke drømt om, at den ville komme til at leve så organisk i organisationen så hurtigt.”

Maj smiler og genoptager pointen: ”Vi har allerede brugt modellen på 10+ kunder. Men jeg vil fremhæve projektet med Danica Pension, som var det første projekt, hvor vi brugte modellen i fuld skala. I det projekt fik vi hævet planen ud af PowerPoint-præsentationerne og ind i virkeligheden – operationelt og hverdagsnært. Derfor bliver jeg også glad helt ned i maven over at se, hvor langt Danica Pension er kommet med at eksekvere på planen, et halvt år efter projektet blev igangsat.”

Men hvad er næste skridt?

”For mig har vi kun lige skrevet første kapitel om ’transformation services’. Nu skal vi arbejde videre med at indfri områdets kæmpe potentiale ved at bygge mere metode, takke ja til større projekter og byde endnu flere dygtige talenter velkommen om bord, så vi har muskler til at hjælpe vores kunder. Det er min ambition, at vi skal insistere på en endnu større plads i markedet, og jeg er ikke spor i tvivl om, at vi med vores solide Basico-DNA kan lægge arm med nogle af de større rådgivningshuse,” afrunder Maj med et glimt i øjet.

BASICO NK 9963 BW

Med Maj i partnerkredsen følger et tempo, en professionalisme og en dedikation, der forhåbentligt ikke bare inspirerer i partnergruppen, men også videre ud i organisationen.

- Nicolai Kühl, Managing Partner i Basico

At nyde processen og det daglige rugbrødarbejde

Maj har siden barnsben været vant til at præstere – på flere parametre. Som barn og teenager var hun dedikeret kunstskøjteløber og gymnast inkl. en række timers ballettræning, og det kostede mange timers træning frem mod vigtige konkurrencer. Hobbyer, som fik lov at fylde i kalenderen, så længe karaktererne ikke led overlast.

”At have en hobby, der krævede så meget daglig træning forud for en konkurrence, der var overstået på tre minutter, har virkelig givet mig selvdisciplin, men også lært mig at nyde processen og finde glæde i arbejdet.”

Klukkende fortæller hun, at hendes ambition dengang var at have en karriere som kunstskøjteløber, der topper ved 16-årsalderen, for derefter at uddanne sig til advokat – for det var alle i hendes familie.

Om du møder Maj på Basico-kontoret eller derhjemme, spiller ikke den store rolle ift., hvad for en version af hende du vil opleve. Hun er i store træk den samme – uanset scenen. Men når hun bruger tid med sine to børn, bliver både selvdisciplinen og det store hyper-fokus parkeret en smule.

”Jeg er mig selv – glad og tydelig i mine mål og ønsker. Og jeg er jo meget glad for mit arbejde, så mange af de samtaler, jeg har derhjemme med min familie og mine venner, kan godt være faglige diskussioner. Sådan nogle samtaler nyder jeg virkelig.”

”Ellers henter jeg energi på mine løbeture og på legepladsen en tidlig søndag morgen, hvor jeg mødes med mine veninder tæt på et godt bageri og et skud koffein”, afslutter hun med et smil på læben.

Et råd til eftertanke

Det sidste snakken finder vej omkring er, hvilke råd Maj selv har fået, som hun har lyst til at give videre. Det første handler om karrierestigen og glasloftet.

”Jeg har en oplevelse af, at jeg ofte har sparket en åben dør ind. Forstået på den måde, at når jeg har været tydelig i mine ønsker og min motivation, har jeg oplevet opbakning og få begrænsninger. Det gælder alle de steder, jeg har været. Men når det er sagt, har jeg nægtet at ladet mig begrænse, hvilket betyder, at jeg ofte frygtløs har handlet uden at spørge for meget om lov.”

”Det har givet mig nogle blå mærker, men jeg har også sat mig selv i spil, hvor der var størst mulighed for at lære nyt og skabe erfaringer. Så det er mit råd: Vær tydelig, tag beslutninger, og tag plads.”

Det andet råd, Maj fremhæver, er et, hun selv har fået i forbindelse med arbejdet frem mod udnævnelsen.

”Jeg skulle lære at hvile i, at jeg godt kunne skabe værdi som rådgiver, selvom det ikke var mig, der skulle fikse kundens udfordring. Det kunne være, at en konsulent skulle gøre det, eller at kunden selv skulle trække i arbejdstøjet – med sparring fra os. Jeg kan spæne fra møde til møde med en to-do-liste, der bliver længere og længere.”

”Det ligger i min natur at ville fikse, og jeg er utålmodig. Derfor øver jeg mig i at træde ud af min rolle som eksekveringsmaskine og i stedet være lyttende, spørgende og en hjælpende hånd frem mod målet og med leverancerne,” fortæller Maj med åbenhed i stemmen.