Basico-Caseløsning under jobsamtalen i fire trin + bonustips

Caseløsning under jobsamtalen i fire trin + bonustips

Læsetid: 9 minutter

KARRIEREMAILEN
Giver dig nys om åbne stillinger, artikler om konsulentlivet og guldkorn til jobjagten.
TILMELD DIG

Jobsamtaler kan fremkalde høj puls og klamme hænder. Og mange får følelsen af at være til eksamen, når de sidder foran et helt panel af fremtidige chefer og rekrutteringskonsulenter. En følelse, der ikke bliver mindre, hvis du skal løse og fremlægge en case som en del af rekrutteringsprocessen. Derfor deler vi i dag en fire-trins-metode, der kan hjælpe dig med at løse cases på en effektiv og overbevisende måde. 

 

Mange konsulenthuse bruger cases, når de skal rekruttere nye medarbejdere. Når du simulerer en jobsituation, får du nemlig mulighed for at demonstrere din arbejdsstil og tilgang til problemløsning. 

… og rekrutteringskonsulenten får en bedre forudsætning for at vurdere, om du er det rette match til stillingen. 

En case giver dig også mulighed for at vurdere, om den metode, du skal bruge for at løse casen, er noget for dig – hvilket er ret smart, da det ofte afspejler den arbejdstilgang, din potentielle nye arbejdsgiver bruger. 

Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvilken type case du får, og hvordan formatet ser ud. Derfor handler denne artikel om, hvordan du bedst kan forberede dig og løse en case i Basico-regi.

Hvordan kan du forberede dig hjemmefra?

Selvom du føler dig på hjemmebane, er det altid en fordel at møde velforberedt op til din casesamtale. 

Du bliver nemlig ikke kun vurderet på din faglighed. 

Som kommende konsulent er det vigtigt, at du viser evnen til at skabe overblik og nedbryde problemer. 

Og derfor er din metode faktisk lige så væsentlig som dit faglige input. 

Du kan med fordel tænke over dine nuværende og tidligere arbejdsopgaver og et par eksempler på udfordringer, som du er stødt på i din hverdag. 

Samtidig er det en god idé at reflektere over, hvordan du kan sætte rammen for den information, du får til casen. Der er mange måder at gøre det på, men vi anbefaler, at du øver disse grundlæggende elementer, når du hurtigt skal afkode information:

Situation

Beskriv konteksten – hvad er den nuværende situation i virksomheden? (brug de informationer, du har fået udleveret i casematerialet)

Komplikation

Definer problemet – hvad er det for en opgave/problemstilling, der skal løses? (stil skarpt på ’den brændende platform’)

 

Spørgsmål

Formuler spørgsmålet – hvilket spørgsmål indkapsler det problem, der skal løses? (begynd spørgsmålet med ’hvordan’)

Svar

Besvar spørgsmålet – hvad er løsningen på problemet? (sæt din faglighed og erfaring i spil)

Ved at øve ovenstående kan du nemt skabe overblik over situationen, problemet og løsningen. På den måde bliver du opmærksom på typiske problemstillinger og de mulige løsninger. 

Det er desuden første step i træningen af dine problemløsningsevner.

Skal vi tage en snak?

Amalie Clausen
Amalie Sofie Clausen, Talent & Business Manager

Men hvad sker der så, når du får din case under jobsamtalen?

Undervejs i samtalen bliver du typisk præsenteret for en udvalgt case, der er tilpasset din baggrund og dit erfaringsniveau. 

Derfor kan du forvente at møde et velkendt scenarie fra din hverdag. 

Casen bliver overleveret enten mundtligt eller skriftligt, og herefter får du tid til enten at forberede din løsning eller at gå til tavlen med det samme afhængig af det format, virksomheden bruger. 

En case kan være løsningen af en mindre opgave såvel som en mere kompleks problemstilling. Begge har til formål at afdække din faglighed og dine specifikke færdigheder. Med en baggrund som revisor eller controller kunne casen fx omhandle en budget- eller månedslukproces. Hvis du er Power BI-ekspert, vil casen have et mere teknisk fokus.

Nu til selve caseløsningen: Inddel din metode i fire trin

Nu har du fået overleveret casen og skal i gang med forberedelsen. Vi anbefaler, at du inddeler din metode i fire trin, så du får et godt overblik over dit pitch.

1. Forstå opgaven eller problemstillingen

Begynd med at skabe dig et overblik over materialet. Hvad hæfter du dig ved? Hvorfor opstår dette problem? Udvælg og noter den information, du finder vigtigst. Definer efterfølgende opgaven eller problemet. Det er ikke altid en nem øvelse, så det er godt at træne det inden. 

TIP: Dvæl ikke for længe ved problemet. Ofte er der flere svar, så træf en beslutning, og kom videre til næste trin.

2. Identificer og evaluer mulige løsninger

Nu skal du slippe kreativiteten løs og brainstorme løsningsforslag. 

Her er det tilladt at tænke stort, og efterfølgende kan du sortere i dine ideer. Sørg for at basere din evaluering og udvælgelse på de kriterier, du finder mest relevant. Så har du nemlig din argumentation på plads til næste trin. 

TIP: Gab ikke over for meget. Det kan være en fordel kun at udvælge én løsning, så du kan målrette dit fokus. Og sæt eventuelt en tidsramme for din brainstorm, så tiden ikke løber fra dig

3. Præsenter og argumenter for dit løsningsforslag

Når du er kommet i mål med dit løsningsforslag, er det tid til præsentationsdelen. Lav et kort pitch af din ide og de primære argumenter for, at din løsning kan fungere i praksis. 

Brug gerne visuelle virkemidler som fx slides eller whiteboards, hvis casesituationen tillader det. 

TIP: Keep it simple. Der er ingen grund til at komplicere tingene mere end højst nødvendigt. Det bliver din løsning ikke bedre af.

4. Redegør for effekten og mulige risici

Det er altid godt at slutte af med en redegørelse for den opnåede effekt ved din løsning. Fx i form af optimeret tid, økonomi, ressourcer osv. Derudover kan du overveje risici og spørge dig selv: Hvad kan potentielt gå galt? På den måde viser du overskud, når du leverer et fyldestgørende og klart svar.

TIP: Tag også gerne højde for, om din løsning er realistisk at implementere.

 

Du kan bruge ovenstående metode både i din forberedelse og som struktur for din præsentation. Casesamtalen er et dialogværktøj, så efter dit pitch vil du typisk blive mødt med uddybende spørgsmål og en drøftelse af din tilgang til casen samt ræsonnementet bag dit løsningsforslag.

Vi håber, at blogindlægget har givet dig inspiration og ro i maven, hvis en case er en del af din næste jobsamtale.

Held og lykke!

Amalie Sofie Clausen

Amalie Sofie Clausen

Talent & Business Manager

+45 28 44 04 05

asclausen@basico.dk

Føler du dig klar?

Vi tilstræber altid, at du som kandidat er bedst muligt forberedt forud for din jobsamtale i Basico. Vi tror nemlig på, at åbenhed om processen giver både dig og os de bedste forudsætninger for succes.

Tøv endelig ikke med at række ud, hvis du skal til samtale og er i tvivl om, hvordan du griber en case an. Du er velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os