Jobsamtalen

Hvilke spørgsmål kan du stille til din jobsamtale? Få en guide her

Læsetid: 7 minutter

KARRIEREMAILEN
Giver dig nys om åbne stillinger, artikler om konsulentlivet og guldkorn til jobjagten.
TILMELD DIG

Tillykke – Du er blevet kaldt til jobsamtale! Du er spændt. Men du ved aldrig helt, hvad en jobsamtale kan bringe, ud over at det allersidste spørgsmål højst sandsynligt vil være: ”Har du nogle spørgsmål?”. Du mærker sveden pible svagt frem på panden, for hvilke spørgsmål skal du stille for at komme godt i mål til din jobsamtale? Og hvordan forbereder du dig bedst muligt? Få svaret i vores miniguide her. 



Inden vi deler vores bedste spørgsmål til din kommende jobsamtale, er det vigtigt, at du først mærker efter, så du kan spørge ind til dét, som betyder noget for dig.

Planlæg dine spørgsmål ud fra, hvad du kan mærke i maven, er vigtigt for dig, og dyk ned i, om det også er noget, din måske kommende arbejdsplads kan prioritere. Når du sidder ved bordet til jobsamtalen, sker der faktisk allerede en implicit forventningsafstemning. Nogle kalder det en underliggende psykologisk kontrakt mellem dig og din måske kommende arbejdsgiver.

Du kan fx planlægge dine spørgsmål ved at notere ned forinden, hvad der gør, at du trives, og hvad du bliver motiveret af – derefter kan du prioritere tingene og formulere spørgsmål ud fra dette.

Har du fået skrevet det ned? Så lad os gå i gang!

1: Kulturen

Mange er enige om, at kulturen på arbejdspladsen er vigtig, da det er det, der binder hele organisationen sammen. Men det kan være svært at sætte ord på, hvordan en kultur er, så du skal sørge for at spørge helt konkret ind til det og bede om eksempler.

Du kan derfor med fordel spørge:

  • "Hvilke kulturelle forbedringer eller udfordringer har der været de seneste år?"
  • "Hvordan er jeres forventninger ift. Teams/Slack/Chat-svarpolitik?"
  • "Hvor tit ses I på kontoret?"
  • "Hvor tit har I arrangementer uden for arbejdet?"

Det giver nemlig et meget bedre og mere nøjagtigt billede af hele organisationen og kulturen, end hvis du blot spørger: ”Hvordan er jeres kultur?”

2: Medarbejderglæde og trivsel

Når du søger et job, så får du også et arbejdsliv og en hverdag, så det kan være en god idé at stille et spørgsmål om medarbejderglæde for at få afdækket nogle smertepunkter.

Du kan fx spørge: "Fortæl mig om en nylig engagements- eller medarbejderundersøgelse. Hvad var hovedtemaerne og resultatet, og hvilke handlinger foretog I jer på baggrund af den?"

Det giver nemlig en god indikation af, om medarbejderne er glade for at arbejde i organisationen. Og for at kunne skabe medarbejderglæde skal lederne kende organisationen godt. På den måde kan du også afkode, om der er en god ledelse eller ej, og om dine kommende kollegaer trives.

3: Fleksibilitet

Øget fleksibilitet er en opadgående trend, som ligger højt på manges agenda. Når du planlægger spørgsmål om det, er det derfor en god idé at undgå at stille lukkede spørgsmål, som kan besvares med ja eller nej.

For at få et indblik i organisationens holdning til fleksibilitet kan du spørge:

  • "Hvornår har du sidst selv arbejdet hjemme?"
  • "Har du eksempler på, hvordan I giver fleksibilitet i det team, jeg skal være en del af?"
  • "Oplever du øget trivsel og/eller performance, når der gives fleksibilitet?"

Og ikke: ”Har I fleksibilitet?”

Når du stiller åbne spørgsmål, er der nemlig en større chance for, at du får et mere uddybende og tilfredsstillende svar. I det sidste tilfælde vil et ja- eller nej-svar, ikke give dig nogen som helst ny viden. For du og den person, du sidder over for, kan have vidt forskellige forståelser af, hvad fleksibilitet er.

4: Udviklingsmuligheder

Det er næsten altid relevant at spørge ind til, hvilke udviklingsmuligheder der er på en arbejdsplads. Det er nemlig din måde at finde ud af, om du kan komme på kurser, efteruddannelse m.v.

Derfor kan du spørge:

  • "Hvordan er der fokus på udvikling i jeres organisation?"
  • "Hvor mange bliver typisk sendt afsted på kurser, og hvor ofte sker det?"

Ved at spørge ind til dét viser du også, at du er interesseret i at blive bedre, hvilket er et bonuspoint i arbejdsgiverens bog.

Du kan også spørge om, hvordan de kan sikre din udvikling, og tage en snak om, hvorfor lige præcis den værdi passer godt på dig. Det kan også have stor betydning for, om du vil blive glad for at arbejde i organisationen.

Og lige en (måske to) sidste ting på falderebet. Husk at få afdækket dine showstoppers ...

Når du først har været igennem processen med at definere og prioritere, hvad der er vigtigt for dig, finder du også hurtigt ud af, hvad der er en showstopper for dig – og det kan være en god idé at spørge ind til dine showstoppere, så du slipper for ubehagelige overraskelser senere.

Hvis du fx ved, at det ikke er muligt for dig at rejse til Tyskland med arbejdet, så få det afdækket fra start. Det vil spare dig selv en hel del tid, og det kan hurtigt sikre dig en afklaring af, om jobbet lever op til dine ønsker og passer til din livssituation.

En organisations åbenhed og evne til at give dig et direkte svar på denne type spørgsmål viser også rigtig meget om den type kultur, du vil gå ind i – uanset svarene.

... og tænk over, at interviewet er en tovejssamtale.

Et ansættelsesteam skal nemlig også overbevise dig om, at de repræsenterer en god arbejdsplads, og du er der trods alt for at finde ud af, om jobbet er et godt match til dig. Husk derfor, at det altid er okay at spørge – både til småt og stort.

Hvis der er en formulering, du ikke forstår, eller hvis interviewpersonen bruger intern jargon med forkortelser, så er det altid okay at spørge en ekstra gang – hellere en gang for meget end en gang for lidt.

Men det giver næsten også altid pote, hvis du har undersøgt nogle af de mest gængse ting, inden du skal til samtale, og tøv endelig ikke med at vise din viden. På den måde viser du, at du er så interesseret i jobbet og organisationen, at du har gjort dit forarbejde, og at du er gået grundigt til værks.

Og det sidste spørgsmål, du kan smide, er: “Har I nogle opmærksomhedspunkter eller bekymringer om det, vi har snakket om?”

For på den måde, for du mulighed for at indgå i en åben dialog og kan med al sandsynlighed mane de bekymringer til jorden, før de spænder ben for en eventuel invitation til anden samtale.

Held og lykke med jobsamtalen!

Vil du vide mere om karrieremulighederne i Basico?

Du kan læse om de forskellige karrieremuligheder i Basico her, og her kan du se vores ledige stillinger.