Basico Byg Et Robust Og Flektibelt Cfo Fundament

Byg et robust og fleksibelt CFO-fundament

Læsetid: 8 minutter

FÅ INSPIRATION
Tilmeld dig vores nyhedsmail, og få et fagligt indspark med substans direkte i indbakken.
TILMELD
Trine Damsgaard Vissing

Trine Damsgaard Vissing

Partner

14. januar 2025

Jacob Poulsen

Jacob Poulsen

Managing Partner

14. januar 2025

Når du er CFO i en scaleup, er det afgørende, at du har bygget et robust og fleksibelt fundament. Især hvis I befinder jer i en vækstfase. Med vores CFO roadmap og finance assessment tool får du overblik og en struktureret tilgang til at prioritere din indsats – samtidig med at du sikrer høj kvalitet i finansfunktionen. Læs her hvordan. 

I din nye rolle som CFO er det vigtigt, at du er proaktiv og engageret og sikrer, at økonomifunktionen er robust nok til at skalere jeres virksomhed. Du har nemlig en bredere rolle i både at kunne være hands-on i maskinrummet og samtidig udføre de strategiske opgaver, der kan garantere fremdrift.

Men det er altså en vanskelig balance at have hånden tilstrækkeligt langt nede i opgaverne uden at blive opslugt så meget af driften, at det tager al tid fra den finansielle planlægning og kapitalrejsning. 

Her kan et CFO roadmap hjælpe dig med få skabt et overblik og prioriteret dine indsatser. 

Det er et fleksibelt koncept, adskillige CFO’er før dig har haft gavn af. Modellen sikrer nemlig, at du får defineret konkrete målepunkter, klarlagt en vision og får den omsat til operationel eksekvering. 

Hvordan modellen ser ud, kan du se i figur 1 herunder. 

Basico CFO Roadmap

figur 1: Basico CFO Roadmap

Figur 1: Basico CFO roadmap består af tre faser indeholdende en række spørgsmål, der understøtter dig i din proces med at få klarlagt din vision, konkrete KPI’er og aktiviteter for dig såvel som finansfunktionen på en måde, der har krog i virksomhedens overordnede strategi. Hvilket kan fungere som din rettesnor, når opgaverne er flere end hænderne til at løfte dem. 

For at sikre at dine finansielle processer både er effektive og opretholder en høj kvalitet, er det essentielt regelmæssigt at evaluere ‘maskinrummet’, i takt med at virksomheden udvikler sig. 

Og det er et helt centralt element i roadmappet. 

Det indebærer en struktureret vurdering og evaluering af de væsentligste aspekter af finansfunktionen, hvilket leder os til det næste punkt. 

Evaluer og forbedr de centrale aspekter i finansfunktionen 

Du vil ofte opleve, at der i din finansfunktion er flere opgaver end hænder. 

Som en konsekvens heraf kan dit overblik og din evne til at have styr på tallene sættes under pres. For en CFO, der står i spidsen for den finansielle styring, kan det være afgørende at tage et spadestik dybere og kigge på processerne og underprocesserne i din finansfunktion – lige fra fundamentet i ‘maskinrummet’ til den teknologi, der er nødvendig for at skabe succes. 

Her kan vores finance assesment tool komme dig til gode; det er designet til at evaluere og forbedre de centrale aspekter af din finansfunktion. 

Det kan hjælpe dig med at holde fokus og balancere langsigtede mål og kortsigtede to-dos, så du som CFO ikke selv bliver opslugt af de mange akutte driftsopgaver, der ligger i finansfunktionen. 

Fx kan der være fokus på at investere i produktudvikling, salg og produktion, og opbygningen af en stabil finansfunktion kan glide i baggrunden. 

Figur 2: Vores finance assesment tool

Vores finance assesment tool, figur 2, understøtter dig i at dykke ned i både den overordnede proces og delprocesserne inden for følgende enablers: 

  • Mennesker
  • Teknologi
  • Politikker og procedurer
  • Kultur og ledelse
  • Geografi og organisering. 

Det er nemlig disse fem styrepinde, du som CFO skal have i organisationen for at sikre, at de finansielle kerneprocesser og -opgaver håndteres bedst muligt. Og her får du en metodisk gennemgang af alle fem områder.

 

Mennesker

 

Uanset om du har fået automatiseret en eller flere af virksomhedens finansielle kerneprocesser, er du leder for et team, som bidrager til en effektiv finansfunktion, som kan levere kvalitet og kommerciel værdi. Derfor må du løbende vurdere: Er der nok hænder til at løfte arbejdsopgaverne? Er dine medarbejdere motiverede og trygge? Har dit team de nødvendige kompetencer? Vil behovet for kompetencer ændre sig i takt med væksten? Og kan du onboarde nye medarbejdere? 

For at bygge et robust og fleksibelt fundament for vækst handler også om at sætte et hold, der kan håndtere og understøtte væksten. 

 

Teknologi

 

Der skal ikke ændres meget i behovene i en finansiel kerneproces, før du ved, om jeres nuværende teknologi er en med- eller modspiller. Derfor er det også væsentligt, at du har for øje, hvilken systemunderstøttelse I har behov for – både nu og i fremtiden. Og ser det i sammenhæng med, hvilke data I har brug for, og om de data, I har, er opdaterede, hvilke processer I har behov for at få understøttet, hvilke andre systemer I har brug for integrationer til, samt rapporteringsbehovet til ledelsen og bestyrelsen. For tænker du ikke langsigtet og hele vejen rundt om virksomhedens system- og applikationslandskab, er der en risiko for, at implementeringen af eventuelle nye systemer fejler. Eller endnu værre – at implementeringen ikke får den kommercielle værdi, I har behov for. 

 

Politikker og procedurer

 

Politikkerne er spillereglerne for virksomhedens ansatte, og procedurerne indeholder opskriften på hvert trin i jeres finansielle kerneprocesser og skal altså ikke forveksles med de enkelte procestrin. Og du vil med al sandsynlighed opleve, at behovet for både politikker og procedurer, som er både tilgængelige og letforståelige, bliver tiltagende i takt med væksten. 

 

Kultur og ledelse

 

Den kultur, som hersker i finansteamet, kan blive afgørende for vækstrejsens succes, ligesom din ledelsesstil vil have stor betydning. Derfor er en af de vigtigste ting, du kan spørge dig selv om som daglig leder af finans, hvorvidt I arbejder som et team eller hver for sig? 

Et team har samme mål og bakker op om hinanden; det er nemt at sige, men når der opstår udfordringer eller perioder med overarbejde, deltager alle så efter bedste evne, eller er det overladt til den enkelte specialist/delansvarlige at klare sig selv? Hvad hvis der er tekniske udfordringer eller en særligt svær sag? 

For at navigere i den dynamik og de udfordringer, der kan opstå i en scaleup, er forandringsparathed også en nødvendig kvalitet i teamet. Og det kræver en evne til at tilpasse sig med en fleksibel og proaktiv tilgang til løsning af problemer. 

Så undervurder aldrig din opgave i at opmuntre og supportere teamet, skabe tryghed, når der er forandringer og uforudsigelighed, eller træde i karakter, når der er brug for en til at stå og gå forrest og til at minde om, hvilken retning alle nu spæner i.

 

Geografi og organisering 

 

Det er det sidste punkt på listen. Som om det ikke var svært nok med de fire foregående emner, selv hvis man drev alt ét sted fra. Men virkeligheden for mange virksomheder er, at de opererer på tværs af landegrænser og organisatoriske snit, hvilket tilføjer øget kompleksitet på alle parametre. Så er den scaleup, du nu er blevet CFO i, lokalisereret i flere lande og selskaber, er du nødsaget til at holde et skarpt øje med forskelle i lovgivning, kulturer, nationale procedurer osv. 

Uanset om det handler om at optimere processer, motivere dit team eller navigere i komplekse strukturer på tværs af landegrænser, er et solidt fundament dit vigtigste første skridt. På den måde kan du bedst levere værdi for hele organisationen. 

Har du brug for sparring i din udvikling? 

Du er velkommen til at række ud til en uformel snak. Vi er her for at hjælpe dig igennem alle aspekter af din rejse som ny CFO – lige fra de store strategiske overvejelser til de små, men vigtige operationelle detaljer. 

Giv os et kald, eller send os en mail – og tag det første skridt mod at styrke din nye titel som CFO. 

Trine Damsgaard Vissing
Trine Damsgaard Vissing
Partner
Jacob Poulsen
Jacob Poulsen
Managing Partner