Generativ AI er en teknologi, der grundlæggende handler om processer med mennesker i centrum. Derfor er det afgørende, at din virksomhed får medarbejderne gjort klar til at tage imod teknologien. Hvordan du gør det, kan du læse om i artiklen her. Du kan bl.a. blive klogere på, hvilke fem forudsætninger der hjælper dine medarbejdere til at benytte AI-teknologien. Og hvorfor du med fordel kan se og kommunikere om Generativ AI som opkvalificering af dine medarbejdere – til stor værdi for dem såvel som for din virksomhed.
Generativ AI-teknologi er måske den teknologi, der hurtigst har spredt sig, og samtalen om, hvordan vi kan anvende Generativ AI i praksis, er nærmest blevet allemandseje. Både privatpersoner og virksomheder over hele verden har påbegyndt arbejdet med teknologien – især i skikkelse af den gratis ChatGPT. Enkelte er gået videre og har leget med en betalt plusversion eller ligefrem afprøvet Claude, Gemini eller bygget billeder med Midjourney.
Men lad dig ikke forlede til at tro, at det betyder, at 1) alle medarbejdere kan finde ud af at bruge Generativ AI, eller 2) der ikke er et implementeringsarbejde at gøre herfra.
Begge dele er nemlig langt fra virkeligheden.
For selvom stort set alle har hørt om teknologien og set den brugt af andre, er det et fåtal, der faktisk har benyttet værktøjerne. Og ud af disse få er det endnu færre, der for alvor har brugt Generativ AI til at forandre deres arbejdsgange og inkorporere AI i deres hverdag.
Billedet for mange er derfor stadig, at Generativ AI kun er en simpel chatbot, der kan skrive halvdårlige snydetekster for dig. Og der er meget lang vej fra dét udgangspunkt til et sted, hvor vi høster gevinsterne af, hvad der er en nyskabende teknologi.
Samtidig er det afgørende at forstå, at Generativ AI kan øge produktiviteten hos dine dygtigste medarbejdere og dermed forstærke din konkurrencefordel samt skabe tid og rum til nyskabelse.1 Helt afgørende bliver det derfor, at dine medarbejdere er klædt på til opgaven. Hvilket konkret betyder, at de både kender Generativ AI’s muligheder og begrænsninger, og at de har realistiske forventninger til, hvordan de kan bruge teknologien.
Fem forudsætninger for forankringen af AI
Der er fem grundlæggende forudsætninger, du altid skal opfylde for at få dine medarbejdere om bord på ny teknologi – herunder AI. De fem forudsætninger sikrer, at din virksomhed både kan opnå fordele, undgå risici og sikre et styringsrum, når I senere evt. vil korrigere eller skabe politikker for teknologiens anvendelse.
For at få medarbejderne til at drive forandring med teknologi kræver det, at teknologien:
… er forklaret:
Uden en forståelse for teknologiens måder at opføre sig på er det både svært for dine medarbejdere at være proaktive ift. dens anvendelse og at være på vagt over for udfordringer. En grundlæggende forklaring på, hvad Generativ AI er, er derfor nødvendig for en holdbar implementering – og for at I kan høste frugterne af teknologien.
… er legitimeret:
Der er stadig mange, der anser brugen af Generativ AI som snyd. Og det er en skam. For hvis teknologien ikke opleves som legitim at bruge, er det svært at blive bedre til at bruge teknologien og opnå gevinsterne ved den. Derfor er det afgørende for, at medarbejderne i din virksomhed selv tager Generativ AI i brug, at de oplever, at teknologien bliver prioriteret og advokeret for af et ledelseslag, der selv benytter sig af den.
En anden, men dog relateret, udfordring er, at medarbejderne ikke kan forstå og være compliant med evt. fremtidige AI-politikker, hvis de ikke forstår indholdet i de pågældende politikkers ord. Det vil være som at få et GDPR-regelsæt stukket i hånden uden forforståelse for, hvad personfølsomme data er.
… er undervist:
Selvom YouTube har utallige videoer, der viser, hvordan man bruger Generativ AI, er det ikke noget, vi anbefaler – og især ikke som eneste undervisningsform.
Teknologier såsom Generativ AI skal der tværtimod helst undervises i i et fortroligt rum, som tager udgangspunkt i virksomhedens og medarbejdernes konkrete udfordringer. Desuden er det vores erfaring, at undervisning i Generativ AI er bedst, når den har både et konkret spor (fx prompt-teknik) og et mere teoretisk spor (fx teknologiens muligheder og begrænsninger samt potentielle use cases).
… er supporteret:
Som opfølgning på det fortrolige rum i undervisningen er det vigtigt, at medarbejdere, der ønsker at benytte sig af den nye teknologi, har mulighed for at gøre det i et trygt setup. Og helst med en ekspertkollega eller en ekstern samarbejdspartner i baghånden, der forstår deres daglige arbejdsgange og konkrete udfordringer. For det er en del af enhver tilegnelsesproces at gå i stå eller havne i en blindgyde, og her er det afgørende, at dine medarbejdere ikke bruger al deres tid på at søge de forkerte steder efter løsninger – eller i værste fald helt mister modet.
… er sponsoreret:
Du skal afsætte tid, skabe fokus og opmuntre, hvis du vil høste gevinsterne ved Generativ AI. En af gevinsterne er øget effektivitet med ca. 20% for den gennemsnitlige medarbejder Ifølge et Harvard-studie2. Men det kræver, at du investerer i teknologiens implementeringsfase. Det indebærer bl.a. at sætte tid af til leg og undervisning, at lave fokusområder for innovation, hvor man forventer fremgang med afprøvede og implementerede use cases, og at skabe et åbent rum, hvor dine medarbejdere kan udveksle erfaringer om, hvordan de har brugt AI i deres arbejde.
Kommuniker om Generativ AI som opkvalificering
Sidst – men bestemt ikke mindst – er din betragtning af Generativ AI og din kommunikation om teknologien væsentlig. Alt for mange får talt Generativ AI op til en magisk enhjørning, der med tiden af sig selv vil forandre alt. Men i stedet for at hoppe i den fælde får du mere værdi ud af at italesætte Generativ AI som en velvillig arbejdshest, der anvendt pragmatisk og kritisk kan understøtte de arbejdsgange og opgaver, dine medarbejdere er i færd med, eller de forandringer, virksomheden ønsker på sigt.
På den måde får du nemlig sat to streger under, at de områder, der primært påvirkes og kan effektiviseres med Generativ AI, er områder, der afhænger af menneskelig håndtering. Og at den menneskelige vurdering er essentiel for at udnytte potentialet ved Generativ AI.
Du får derved sat fokus på, at forankringen af Generativ AI er en opkvalificering af virksomhedens menneskelige ressourcer. Og understreget, at forankringen af Generativ AI er en investering, der bliver værdiskabende for virksomheden såvel som den enkelte medarbejder.
Giv dine medarbejdere et AI Boost
Kompetencer – hele vejen rundt
På vores AI Boost får I viden om den nye Generativ AI-teknologi, og hvordan I kommer i gang med at bruge den i supportfunktionerne. På en enkelt dag får I en grundlæggende tryghed i brugen af Generativ AI og inspiration fra best practice-anvendelse – lige til at tage med tilbage i jeres arbejdskontekst.
Basico digitaliseringscirkel
Vil du forankre Generativ AI og opkvalificere dine medarbejdere?
I Basico er vi i fuld gang med at udforske, hvordan Generativ AI kan skabe værdi i supportfunktionerne. Så har du brug for at udvide din indsigt i teknologiens muligheder og udfordringer, konkret træning i anvendelsen og promptanatomi eller inspiration til, hvordan Generativ AI kan anvendes i automatisering og dataanalyse. Ja, så tøv ikke med at række ud til Lasse Rindom, Senior Manager og AI Lead i Finance IT Services.