I denne artikel giver vi vores bud på, hvordan du aktivt kan bruge dit lederskab, når du skal indgå i en rekrutteringsproces. Vi sætter spot på den vigtige rolle, du som leder spiller, og præsenterer tre håndgribelige råd til, hvordan ledelse som et strategisk greb i rekrutteringen er med til at sikre, at du både tiltrækker og kan ansætte de rette talenter.
Der er gode jobmuligheder i Finance og Legal. Arbejdsløsheden er nærmest ikkeeksisterende, og det skaber et jobmarked, der i højere grad end tidligere er på arbejdstagers præmisser. Det stiller krav til arbejdsgiverne – især i rekrutteringssituationer, hvor begge parters forventninger til samarbejdet bliver præsenteret. Og det er netop her – når leder og potentiel ny medarbejder sætter sig over for hinanden – at lederen har en gylden mulighed for så vidt muligt at sikre, at den helt rette kandidat til jobbet også er den, der takker ’ja’ i sidste ende. Faktisk er det vores helt klare oplevelse, at det personlige match mellem kandidaten og den nærmeste leder spiller en helt afgørende rolle både i rekrutteringen, og når samarbejdet skal etableres.
Kontinuerlig kommunikation skaber tidlig tilknytning til virksomheden
Det er efterhånden længe siden, det var almindeligt at være 10, 15, 20, ja, måske hele 25 år på den samme arbejdsplads. De fleste har dog indset, at det ikke længere er, hvad arbejdsmarkedet hverken helliger eller tror på. Og i dag er de fleste nærmere tre-syv år i samme virksomhed, leverer deres bedste i den periode og søger derefter nye udfordringer.
Derfor har kandidater og medarbejdere i høj grad brug for at vide, hvilken leder de refererer til i deres ansættelse, hvordan denne leder kan udvikle dem, og om det er en person, de både fagligt og personligt kan se op til.
I dag er fokus nemlig mere målrettet på lederen end på selve virksomheden, og derfor er det vigtigt for den nærmeste leder at skabe og bibeholde en god og reel kontakt til den nyansatte i den spæde start. Det kan praktisk talt indebære e-mails eller opkald med statusopdateringer samt informativt materiale såsom en velkomstpakke med good-to-know-informationer om bl.a. virksomhedens systemer, værdier og opbygning.
Ja, der er flere måder at gøre det på.
Men den bærende pointe er: God og kontinuerlig kontakt skaber de bedste forudsætninger for, at den nye medarbejder føler sig som en del af holdet, allerede når første arbejdsdag oprinder. En positiv oplevelse med virksomheden, ledelsen og nærmeste leder bidrager nemlig positivt til medarbejderens tilknytning til arbejdspladsen. Du kan sikkert selv genkalde dig følelsen af at være en del af fællesskabet – følelsen af at være ønsket og at bidrage med kompetencer, der gør en reel forskel i et større billede.
Denne følelsesmæssige forbindelse kan du etablere tidligere, end hvad praksis måske er i din virksomhed. Med vores erfaring har vi gentagne gange oplevet, hvordan en positiv tilknytning til arbejdspladsen øger den nye medarbejders engagement og motivation for dennes nye rolle. Samtidig reducerer en lind strøm af relevant information eventuelle usikkerheder eller nervøsitet, fordi den nyansatte opnår større klarhed og derfor kan forberede sig bedst muligt til den onboarding, der venter.
En ting er, hvordan du skaber den gode kontakt med en nyansat medarbejder tidligt i processen. For inden vi overhovedet når dertil, skal vi spole lidt tilbage til, hvor det hele begynder – nemlig med jobsamtalen.
Så lad os tage et kig på, hvordan du som leder kan tilgå mødet med kandidaten til jobsamtalen.
Jobsamtalens elementære elementer anno 2024
For år tilbage blev jobsamtalen håndteret en del anderledes, end den gør i dag.
Spørgsmålene gik (for det meste) kun én vej og fokuserede på, at kandidaten skulle kunne argumentere for, hvorfor vedkommende skulle ansættes. Nu fylder spørgsmålet: ”Hvorfor skal jeg vælge jer som min næste arbejdsplads?” også i samtalen.
Samtalen omkring bordet går altså ikke kun én vej, men begge. Derfor er det vigtigt at skabe en dialog, hvor krav og forventninger fra begge sider af bordet kan forenes så vidt muligt.
Men hvilken tilgang til jobsamtalen kan bære frugt – også på lang sigt?
Initiativ
Selvom kandidaten naturligvis skal have mulighed for at spørge ind til ansættelsesvilkår, virksomhedskultur m.v., bør det stadig være arbejdsgiveren, der tager initiativet i samtalen.
Det er der en god grund til.
For at demonstrere over for kandidaten, at du både har overblik og styr på, hvor du vil hen med virksomheden, med afdelingen og det job, der er i spil, er det vigtigt, at du tager initiativ og faciliterer dialogen. Det hjælper til at imødekomme de spørgsmål, som kandidaten måske har svært ved at stille – og som helst ikke skal forblive ubesvarede.
Konkretisering
Som leder i en ansættelsessituation er det derfor en fordel at spørge ind til: ”Hvad er vigtigt for dig?”, og ”Hvordan skal jeg agere leder for dig?”
Disse spørgsmål kan give dig et værdifuldt indblik i kandidatens forventninger, hvis du konkretiserer dine spørgsmål og beder om at få sat eksempler på.
Spørg for eksempel: ”Hvilke ledere har du oplevet?”, og ”Hvad gjorde, at du synes, den ene var en god leder, og den anden en mindre god?”.
Ved at bruge adfærdsbaserede spørgsmål kommer du et spadestik dybere. Det hjælper ikke kun kandidaten med at reflektere over, hvad der helt grundlæggende betyder noget for vedkommende, men det giver også dig mulighed for at spore dig ind på det menneske, du sidder over for.
Gennemsigtighed
Ved at vælge åbenhed som tilgang skaber du et rum, hvor du fra start signalerer, at I kan være ærlige over for hinanden. Du får artikuleret, at den ansættende side af bordet har både krav og forventninger til, hvad der skal til, for at kandidaten kan blive en succes i sin nye rolle.
Samtidig gør du det klart, at I også anerkender, at kandidaten sidder med forventninger og krav, der går den anden vej. Bare dét at sende signalet kan gøre en stor forskel for mange kandidater, der har behov for en åben og gennemsigtig proces.
Tre råd, når du skal i gang med rekrutteringsprocessen
At finde den rette kandidat til en stilling er en kunst, der kræver både indsigt og empati.
Som rekrutterende ledere har vi gennem artiklen understreget, at du spiller en afgørende rolle i at skabe en positiv oplevelse for kandidaterne. Det har ikke kun betydning for din virksomheds omdømme, men også for evnen til at tiltrække de bedste talenter. For at inspirere dig til, hvordan du kan navigere gennem rekrutteringsprocessen og sikre, at du får det bedste ud af hver proces og samtale, har vi kogt vores pointer ned til tre konkrete råd.
- Sæt dig i kandidatens sted
Kan du huske, hvordan det føltes, da du sidst trådte ind ad døren til en jobsamtale?
Følelserne i maven, stemningen i rummet, spørgsmålene, du blev stillet? Ikke rigtigt, vel?
Vores erfaring er, at man lynhurtigt kommer videre og glemmer, hvordan det er at sidde i den varme kandidatstol. Men der findes en stor styrke i netop at kunne sætte sig i kandidatens sted. Det kræver måske, at du stopper op og reflekterer tilbage i tiden til dengang, du selv var kandidat i en jobsamtale. Hvordan blev du behandlet? Og hvordan vil du gerne blive behandlet, hvis du sad i kandidatrollen igen? Brug dine svar på de to spørgsmål som en guide til din egen rekrutteringsadfærd. - Vær bevidst om dig selv i rollen som leder
Vær bevidst om dig selv, og vær dig selv. Vi opfordrer dig til at sætte din autenticitet i førersædet, når du møder kandidaterne. Hvis du sænker skuldrene og er dig selv, kan du skabe et miljø, hvor kandidaten føler sig tryg nok til at åbne op og stille flere spørgsmål til dig. Som repræsentant for den virksomhed, du arbejder for, er du samtidig et spejl på virksomhedens kultur og værdisæt. Og ligesom med ’word of mouth’, så fostrer gode oplevelser som regel positive fortællinger. - Fortæl de historier, kandidaten ikke selv kan læse sig til
Vi berørte det kort tidligere i artiklen: Hvordan du – ved at skabe et rum for åbenhed i jobsamtalen – kan bane vejen for en ærlig relation mellem jer.
Med den sparsomme tid, der er sat af til jobsamtalen, bør dit fokus være på at udfolde alt dét, som kandidaten ikke kan læse sig til i jobbeskrivelsen eller hurtigt finde frem til i Google. Fortæl de gode historier, sæt ord på jeres virksomhedskultur: Hvordan I samarbejder, hvordan I bibeholder det gode sammenhold, hvordan I fortsat udvikler jeres fagligheder, og hvordan I nurser jeres sociale bånd.
Står du snart med benet inde i en rekrutteringsproces?
Lad os være med ved din side. Vi hjælper dig med at identificere, evaluere og ansætte de bedst kvalificerede kandidater til nøglepositioner i din virksomhed.
Når du allierer dig med os, får du rådgivning om rekruttering af ledere og specialister inden for vores ekspertiseområder: Finance, People & Payroll, Legal og Finance IT.
Tøv endelig ikke med at række ud for en uforpligtende snak.