Basico Optimal Optimering Med Ai

Optimal optimering med AI: Sådan får I en chatbot uden dyre abonnementsudgifter

Læsetid: 6 minutter

FÅ INSPIRATION
Tilmeld dig vores nyhedsmail, og få et fagligt indspark med substans direkte i indbakken.
TILMELD
Lasse Rindom

Lasse Rindom

Senior Manager - AI Lead

22. januar 2025

Aldrig gå ned på udstyr – sagde ingen CFO nogensinde. For du skal kun have det udstyr, du faktisk bruger, til en pris, du er villig til at betale.  

Den kunst – at finde den rette balance – gælder også inden for AI. I virksomhedsregi kommer AI-løsninger nemlig ofte som en del af en hel suite af produktivitetsværktøjer, din virksomhed skal tilkøbe. Og det kan hurtigt blive dyrt. 

 Og det kan hurtigt blive dyrt. 

Så hvordan kan du give dine medarbejdere de værktøjer, de har brug for, og som vil gøre en forskel for deres effektivitet, og samtidig holde udgifterne til licenser nede? 

SaaS eller specialbygget? Her er vores erfaringer 

I Basico har vi grebet opgaven an, præcist som vi ville gøre, hvis vi skulle rådgive en kunde. Vi har analyseret, hvad den bedste løsning vil være for os, og som en del af denne analyse har vi udregnet omkostningerne for to forskellige muligheder: 

  1. at investere i AI via en suite af produktivitetsværktøjer til at komplementere et eksisterende Microsoft Office- eller Google Workspace-abonnement
  2. en egenudviklet løsning, der lægger sig oven på de stadig billigere cloud-modeller.  

Den udregning har medført, at vi har valgt ikke at investere i produktivitetsværktøjer fra de største udbydere. Vi har vurderet, at det, de fleste medarbejdere bruger fra den nye teknologi, er den rå sprogmodel – den der kan evaluere indhold i en tekst, hjælpe med at skrive et memo eller give kreative input i en tankeproces.  

Det betyder også, at vi har vurderet, at medarbejderne for nuværende ikke benytter eller har brug for de (stadig i vid udstrækning eksperimentelle) integrerede løsninger, der findes hos særligt Google og Microsoft – for dem får vi naturligvis ikke med uden at købe deres suiter. 

I stedet har vi bygget et interface oven på de rå sprogmodeller, der ligger i skyen – f.eks. hos Azure – så medarbejderne kan tilgå en sprogmodel når som helst og hvor som helst. Dertil har vi så selv koblet nogle relevante funktioner på, ligesom vi har opsat nogle specialiserede chatbots til medarbejderne.  

Løsningen er privat, så længe vi bruger cloud-løsninger, som er sikre, ligesom vi kan lave audit trails på brugen og styre den forudgående viden, sprogmodellen skal have om f.eks. vores virksomhed.  

Det betyder generelt, at vi har mere kontrol med løsningen – vi kan vælge, hvilke modeller vi stiller til rådighed for medarbejderne, og vi kan styre, hvem, hvornår og hvordan der gives adgang samt til hvad, alt sammen i vores eget miljø.   

Prisen for at lave en privat model afhænger naturligvis af ambitionsniveauet for løsningen. Men den helt rå sprogmodel kan faktisk sættes op ganske simpelt og uden de helt store omkostninger. Og når først den er sat op, så kører din AI ikke længere på en pris pr. bruger, men en pris efter forbrug. Og det er den helt store forskel.  

Regnestykket i detaljer – prissammenligning af Basicos egen løsning vs. en suiteløsning 

Lad os nu dykke ned i regnestykket og analysere de konkrete tal. 

Nedenfor har vi taget de forbrugstal og priser, vi i Basico har betalt for efteråret 2024, og overført dem til en virksomhed med 250 ansatte: 

Tager man et gennemsnit af listepriserne for produktivitetssuites fra de største udbydere lige nu, koster de 166 kroner om måneden pr. bruger – eller 1.992 kroner om året. Det vil for en dansk virksomhed med nævnte 250 medarbejdere udgøre en ekstraomkostning på 498.000 kroner om året. Et ikke-ubetydeligt beløb for en virksomhed med mange medarbejdere.  

I Basico bruger ca. halvdelen af vores medarbejdere en GPT4-size sprogmodel dagligt i deres arbejde, og de skriver i gennemsnit 4,6 beskeder til vores AI-assistent dagligt. For hver besked betaler vi i rå forbrugsomkostninger 0,23 kroner, hvilket beløber sig til 23,07 kroner pr. bruger pr. måned.  

Det er – har du sikkert allerede regnet ud – kun ca. 14% af, hvad en gennemsnitlig suiteløsning koster.  

For en virksomhed med 250 ansatte beløber det sig til en årlig udgift på 69.210 kroner – ganske langt fra de 498.000, vi ville skulle betale for en produktivitetssuite fra en af de største udbydere. 

Samtidig betaler vi med denne løsning kun for det reelle forbrug. Er det således kun halvdelen af virksomheden, der faktisk bruger løsningen, ja, så bliver udgiften kun det halve 34.605 kroner årligt. 

Havde vi valgt en suiteløsning, ville vi enten skulle betale for alle medarbejdere, uanset om de brugte AI eller ej, eller vælge, at nogle af medarbejderne ikke skulle have adgang til løsningen. Med en specialbygget løsning kan vi både give alle medarbejdere adgang til AI og holde udgiften lav.  

Hvis vi investerer i at udvikle en privat, forbrugsbaseret løsning kan omkostningen flyttes til en investeringscase, modsat abonnementet på en produktivitetssuite, hvor de faste, flade licensomkostninger er en løbende driftsudgift.  

The bottom line  

The bottom line er, at din virksomhed ikke behøver at gå alt for meget ned på udstyr. Du kan give medarbejderne AI som produktivitetsværktøj, mens du samtidig holder hånd i hanke med, hvad de faktisk har behov for. Og med en begrænset investering fra starten bliver det også en nemmere beslutning evt. at gå med en pr. bruger-løsning, hvis det giver økonomisk og produktivitetsmæssigt mening i fremtiden. 

Lasse Rindom

Lasse Rindom

Senior Manager - AI Lead

+45 25 30 91 89

lrindom@basico.dk

Er du i tvivl om, hvilken AI-løsning din virksomhed har brug for? 

Så tøv ikke med at række ud til os. Vi kommer gerne forbi til en kaffe og fortæller mere. 

Kontakt os