Mange virksomheder har investeret i Copilot-licenser, men kæmper med at realisere værdien. Vores erfaring viser, at tre konkrete fokusområder kan afgøre, om licenserne bliver brugt: Træning af medarbejdere, struktureret idégenerering og målrettet implementering med KPI’er fra dag ét. Dem stiller vi skarpt på her og gør dig klogere på, hvordan vi kan hjælpe dig med at få skabt målbar forretningsværdi med Copilot-agenter.
Siden AI slog igennem i 2022, har mange virksomheder følt sig nødsaget til at hoppe med på bølgen og investere i en AI-løsning. For mange har første skridt blot været at rulle licenser ud til så mange medarbejdere som muligt.
Men det har oftere været et reaktivt “vi er nødt til at gøre noget”-træk end et proaktivt strategisk initiativ. Konsekvensen er, at mange stadig kæmper med at finde ud af, hvordan de får reel værdi ud af investeringen – og kan måle den. Det gælder også Copilot.
Flyt fokus til de forretningsmæssige problemer
Potentialet kan kun blive realiseret, når medarbejderne ved, hvordan de bruger teknologien – og når virksomheden har identificeret de rigtige use cases, der kan måles på bundlinjen.
Hvad vil I? Hvornår skal det her blive en fast del af arbejdsgangen? Hvem skal involveres og hvornår? Disse spørgsmål besvarer ikke sig selv, og derfor er det vigtigt, at ledelsen i en moderne virksomhed aktivt tager stilling til ikke bare strategi, men også eksekvering. Succes med Copilot er i sidste ende ikke et IT-projekt, men et forandringsprojekt, der kræver, at vi arbejder parallelt med mennesker, processer og teknologi for at lykkes.
Det handler om at flytte fokus fra teknologien i sig selv til de forretningsmæssige problemer, den skal løse.
Derfor sætter vi i det følgende spot på tre nedslagpunkter, der giver målbar værdi, nemlig træning, idégenerering og implementering.
Hvad er Copilot og Copilot-agenter – og hvordan skaber de værdi i din virksomhed?
Microsofts Copilot er en AI-assistent integreret direkte i dine Microsoft 365-værktøjer som Word, Excel, Teams og Outlook. Assistenten bruger generativ AI til at hjælpe med alt fra at skrive og opsummere dokumenter til at analysere tungt data og automatisere gentagne opgaver. Det gør den vha. det, Microsoft kalder Copilot-agenter – standard og specialbygget AI, der fungerer direkte i processen, der hvor du har brug for det. Agenterne kan udføre næsten alle opgaver, der kan udføres på en computer. Klassiske eksempler er:
- Agenter, der identificerer mistænkelige fakturaer ud fra regler.
- Agenter, der besvarer simple spørgsmål fra forretningen om f.eks. regnskabsregler eller udlæg.
- Agenter, der hjælper med at kommentere på regnskabet eller månedsrapporten ud fra jeres normale stil og format.
- Agenter, der overvåger leverandørspend og anbefaler kontraktforhandling.
I praksis betyder det: Mindre tid brugt på rutineopgaver, bedre kvalitet (og færre menneskelige fejl) i dokumenter og analyser – og mere tid til det arbejde, der faktisk kræver menneskelig snilde og dømmekraft.
Træning
Bølge efter bølge af nye digitale værktøjer er skyllet ind over de fleste medarbejdere i større virksomheder. Risikoen for at ramme en form for teknologitræthed er altid til stede – og det er sådan set forståeligt, hvis værktøjerne er blevet lagt i hænderne på medarbejderne uden den nødvendige træning. For selvom det er teknologien, der er på dagsordenen, er det vigtigt at have for øje, at det er mennesker, der udlever og praktiserer forandring i hverdagen. Og hvis både du og dine medarbejdere skal have mest muligt ud af Copilot, skal træning og involvering være meget mere end en eftertanke.
Hvordan kan du komme videre?
Et skræddersyet træningsforløb hjælper medarbejderne med at forstå Copilots muligheder her og nu og tegner et billede af, hvor teknologien og Copilot bevæger sig hen. AI handler i langt højere grad om at forstå en tilstand – en udvikling i muligheder og funktionaliteter – end blot at lære et nyt brugerinterface at kende.
Men hvad anbefaler vi, at et typisk træningsforløb indeholder? Vores eget forløb rummer disse fem overordnede overskrifter:
- Information om, hvordan en AI fungerer
- Et stærkt prompt-framework, der passer til forståelsen af AI og Copilot
- Detaljeret gennemgang af, hvordan Copilot understøtter jeres arbejde på tværs af de forskellige MS Office-applikationer
- Undervisning i, hvordan man bygger en Copilot-agent nemt – og hvornår det bliver mere komplekst
- Hands-on-øvelser, der hjælper jer godt i gang.
Idégenerering og use cases
Spørger du medarbejderne, hvor AI kan bruges, får du højst sandsynligt svar, der er begrænset af, hvad de ved og kan se fra deres perspektiv lige nu. Det er sjældent et fyldestgørende udgangspunkt for at udnytte potentialet i ny teknologi. Derfor skal vi starte et andet sted. Medarbejderdeltagelsen er vigtig, når I skal komme frem til brugbare idéer, I kan bygge videre på, men den skal flankeres af den rette teknologiske forståelse for AI og compliance.
Hvordan kan du komme videre?
Forståelsesrammer og strukturerede frameworks gør det muligt at analysere potentialer og faldgruber ved generativ AI mere struktureret – hvilket skaber et solidt grundlag for at identificere konkrete use cases med reel værdi.
Når vi fx byder inden for til vores ide-workshops, kan vi kortlægge, hvilke konkrete opgaver Copilot kan løse i den enkelte virksomheds hverdag i to spor:
1. Hvad vil vi bygge?
Her kortlægger vi stærke use cases for virksomhedens Copilot-agenter, og hvilke succeskriterier der knytter sig til dem. Husk på, at hvis I sætter strøm til en ineffektiv proces, får I blot en hurtigere ineffektiv proces ‒ derfor er procesoptimering en uundgåelig del af øvelsen.
2. Hvordan kan vi styre det, vi bygger?
Her omsætter vi compliance-krav og regulering til konkrete cases, som vi kan arbejde videre med – uden at miste momentum.
Begge workshops involverer en høj grad af medarbejderdeltagelse, der sikrer, at idéerne passer til de opgaver, medarbejderne faktisk løser. Teknologiidéer er altid en udvidelse af nuværende processer og perspektiver ‒ ikke en erstatning.
De to typer af workshops er derfor eksplorative sessioner, hvor vi inviterer kreativiteten ind i rummet og sikrer, at Copilot- og AI-idéer bliver delt på tværs af gruppen og ikke kun sidder hos enkelte personer.
Målet er use cases, du faktisk kan måle værdien af – hvor du kan styre og validere effekten – og som dine medarbejdere køber ind på og tager ejerskab over.
Generativ AI i supportfunktioner
Implementering
Implementeringsfasen er, hvor det hele skal falde på plads. Her går du fra strategi til systemer, der virker i praksis. Det er også den fase, hvor mange projekter mister momentum, fordi teknisk integration, datakvalitet og brugeradoption pludselig bliver mere komplekst end forventet. Uden et solidt fundament risikerer du at bygge løsninger, ingen bruger eller kan bruge – eller værdi, ingen kan måle.
Copilot-agenter kan udføre næsten uendeligt mange opgaver – og det er præcis derfor, det er afgørende, at implementeringsfasen kobles tæt til solid governance. Her kan en vigtig løftestang for succes være en ekstern partner, der hjælper dig med at vurdere, hvad det giver mening at bygge, på hvilken måde, og hvad der risikerer at blive en kort- eller langvarig byrde for organisationen.
Hvordan kan du komme videre?
Implementering kræver teknisk kompetence, der kan bygge og integrere Copilot i jeres eksisterende miljøer. Det indebærer at forbinde relevante datakilder, teste og optimere præcisionen og etablere robuste koblinger mellem agenterne og forretningen. Herudover er det også et spørgsmål om evaluering af konkrete idéer og udrulning af en implementeringsplan, så både test, brugerinvolvering og KPI-design tænkes ind helt fra starten.
Når vi arbejder med implementeringsfasen, bygger vi ofte små prototyper, der gør det nemmere at anskueliggøre værdien af en fuld løsning. Det er en effektiv metode til at skabe forankring af den forandring, der er på vej, at medarbejdere kan se konturerne af det værktøj, de er ved at få. Og det er en effektiv måde selv at få en fornemmelse af, om scope og projekt egentlig passer til ønsker og formål.
I sidste ende handler det nemlig om, hvilken værdi I ønsker at opnå, og hvad der skal til for at opnå den? Om I bygger en Copilot kun til jer selv eller til hele afdelingen? Om den skal have adgang til alle dokumenter fra flere systemer eller kun et enkelt. Svarene på de spørgsmål er afgørende for scope – og for succeskriterierne.
Grundprincippet er derfor ret enkelt, når vi taler om teknologi – og Copilot og AI: Nothing flies without KPIs. Uden målbare succeskriterier fra dag ét risikerer selv det bedste AI-projekt at blive en investering uden synligt afkast.
Har du brug for hjælp til Copilot eller en specialtilpasset AI-model?
Det er ikke afgørende, om I bruger Copilot eller et andet værktøj ‒ eller ønsker at bygge en specialdesignet chatbot. Vores opgave er at omsætte jeres forretningsidéer til løsninger.
Hvis du ønsker en dialog om, hvordan du kan få endnu mere værdi ud af dine licenser ‒ så tøv ikke med at tage fat i Senior Manager og AI Lead Lasse Rindom.