For danske virksomheder er der både tid, penge og kvalitet at hente ved at arbejde med AI i fi nancial planning. Derfor får du i denne artikel tre forslag til AI-funktioner, der kan hjælpe med at forbedre din virksomheds FP&A-processer – og så bliver du klogere på, hvad du skal være opmærksom på, hvis du begynder at bruge AI i din FP&A-afdeling.
... Vil du hellere høre artiklen? Så hop direkte til vores lydartikler her.
Hvis du arbejder med FP&A, kender du sandsynligvis følelsen af at være presset på både tid og overblik – ofte i en grad, så du ikke har tilstrækkelig tid til at agere analytiker eller understøttende til forretningen, fordi processen er så tung og arbejdsintensiv.
Derfor vil vi opfordre dig til at overveje at bruge AI som en del af arbejdsprocesserne i din FP&A-afdeling. AI kan nemlig hjælpe med både at forbedre nøjagtigheden af dine prognoser og budgetter, kvalitetssikre data og automatisere mange af de rutineopgaver, der tager tid fra mere værdiskabende aktiviteter, der kræver analyse og strategisk tænkning. Brugt rigtigt kan AI hjælpe din FP&A-afdeling med at gå fra at være talknusere til at blive fi nance business partnere med en central rolle i organisationen.
Og uanset hvilket værktøj din FP&A-afdeling bruger, er AI sandsynligvis kun få klik væk.
Der er nemlig AI-moduler integreret i både Excel, Google Sheets og de store specialiserede FP&A-værktøjer.
Derfor får du vores bud på tre generelle AI-funktioner, der er værd at holde øje med, fordi de både kan lette arbejdsbyrden og øge kvaliteten i din FP&A-afdeling.
1. Forbedre nøjagtigheden af prognoser og budgetter
AI kan bruge historiske data til at forudsige fremtidige mønstre, og det kan hjælpe med at forbedre nøjagtigheden af din FP&A-afdelings finansielle prognoser og budgetter. Afhængigt af datamængden tager oprettelse af et komplet budgetudkast mellem et par minutter og en time – et sted mellem den tid, det tager at hente en kop kaffe og at afholde en MUS-samtale.
Du kan endda også give AI-modellen realtime indsigt i din virksomheds fi nansielle data.
Det giver et mere præcist grundlag for de beslutninger, I tager, og kan også gøre jer i stand til at handle på muligheder, der kræver kortere betænkningstid.
2. Validere og kvalitetssikre data, din FP&A-afdeling har udformet
Du kan også bruge AI til at kvalitetssikre din FP&A-afdelings egne estimater ved at få den til at tjekke, hvor jeres prognoser har brug for lidt ekstra opmærksomhed.
Ud fra historiske data kan mange værktøjer nemlig markere, hvis der er et område, hvor jeres estimater er usandsynligt høje eller lave.
Den funktion findes bl.a. i FP&A-værktøjet Workday Adaptive Planning, som bruger en Machine Learning-model til at vurdere de data, din FP&A-afdeling har indtastet i et forecast eller budget.
Det er en funktion, der potentielt kan frigive en masse tid og energi i en presset budgetproces, samtidig med at den øger kvaliteten i jeres estimater.
3. En chatbot til at besvare spørgsmål
Noget af det, der trækker tænder ud i en budgetproces, er, hvis du samtidig skal bruge tid og energi på at besvare spørgsmål fra resten af organisationen.
For selv simple spørgsmål kræver ofte tidskrævende opklaringsarbejde og dobbelttjek af data.
Derfor kan din FP&A-afdeling potentielt set spare meget tid ved at opsætte en chatbot, I kan bruge som ultrahurtig søgemaskine i jeres finansielle data.
Du kan også opsætte chatbotten til at trække på andre informationer fra din virksomhed – fx i form af procesbeskrivelser, deadlines og information fra jeres ERP-system.
Hvis du fx kobler en AI-sprogmodel på virksomhedens historiske salgsdata, kan den på millisekunder besvare spørgsmål som “Hvem er vores mest indbringende kunde?” eller “Hvilke produkter har set den største vækst i salg siden 2021?” –spørgsmål, som lyder enkle, men som hurtigt kan udvikle sig til en tidsrøver at besvare, især hvis svarene er fordelt på flere komplicerede Excelark.
Men sørg for, at det altid er en medarbejder med de rigtige kompetencer, der betjener din FP&A-afdelings AI-modeller. Især ved funktioner som en chatbot er det vigtigt, at der er nogen, der kan kvalitetssikre svaret og evt. give det relevant kontekst.
AI, Machine Learning og Predictive Analysis – hvad er forskellen?
AI, Machine Learning og Predictive Analysis er felter, som ligger tæt op ad hinanden, og ofte bliver begreberne brugt i flæng. Så hvis du er forvirret, forstår vi det godt.
Kort fortalt er AI den brede fællesbetegnelse, der dækker over alt, der har at gøre med at skabe systemer og applikationer, der kan efterligne en form for menneskelig intelligens.
Machine Learning er en underkategori inden for AI, der fokuserer på at gøre maskiner i stand til selv at lære fra data. Machine Learning er defineret ved, at maskinen identificerer mønstre og sammenhænge i data gennem modeller i stedet for at være eksplicit styret af regler, som i almindelig softwareprogrammering.
Og sidst – men ikke mindst – er Predictive Analysis en betegnelse for de egentlige forudsigelser på baggrund af historiske (og nutidige) data ud fra de trænede Machine Learning-modeller.
Hvad kan du med fordel være opmærksom på?
Uanset om du er helt klar til at trykke på start-AI-knappen, eller om du stadig er ved at varme op til tanken, er det vigtigt at vide, at brugen af AI også medfører nogle overvejelser, det er værd at gøre sig på forhånd.
Vælger du at bruge AI i din FP&A-afdeling, kræver det, at din virksomhed har god datakvalitet og tillid til jeres tal. Hvis AI’en bliver fodret med fejlbehæftede data, er det nemlig dem, den baserer sit videre arbejde på.
Inden du går i gang med at bruge AI, vil vi også anbefale, at du tænker over, hvem der har ansvaret for de tal, som er udformet af en maskine. Derfor opfordrer vi til, at din FP&A-afdeling på forhånd laver en tydelig ansvarsfordeling eller en procesbeskrivelse, der sikrer, at I tjekker og kvalitetsvurderer AI’ens output, inden I leverer det videre.
Det sidste, du med fordel kan huske på, inden du implementerer AI-løsninger i din FP&A-afdeling, er at afsætte ressourcer til fx oplæring, teknisk hjælp og juridisk hjælp til at sikre, at din virksomheds brug af AI overholder relevant lovgivning på området.
Øget præcision, højere kvalitet og tidsbesparelse
For at danske virksomheder ikke skal falde bagud ift. den teknologiske udvikling, er det vigtigt at komme i gang med at bruge AI – også når vi taler FP&A. Og heldigvis er der mange fordele at hente. Kort fortalt er nøgleordene øget præcision, højere kvalitet og tidsbesparelse.
AI er nemlig suveræn til at genkende mønstre – en evne, den kan bruge til at foreslå nøjagtige fremskrivninger af tal baseret på mønstre i din virksomheds tidligere budgetter.
Og ved at inkorporere chatbots baseret på virksomhedens data kan du hurtigt få besvaret mange af de spørgsmål, der tit opstår i en budgetproces – spørgsmål, som er vigtige, men tidskrævende at besvare.
AI anvendt i FP&A-funktionen øger mulighederne for, at dygtige og erfarne FP&A-medarbejdere kan udføre bedre analytisk arbejde og få tid til strategi – mens algoritmerne håndterer det repetitive manuelle arbejde.
Læs denne og flere artikler i magasinet Content her.
Kompetencer – hele vejen rundt
Når vi hjælper med at digitalisere og automtisere en finansfunktion, gør vi en dyd ud af at sammensætte de applikationer og værktøjer, der møder netop dit behov. På en måde, så løsningen understøtter data, processer og de mennesker, der knokler bag linjerne.
Basicos digitaliseringscirkel
Vil du vide mere om, hvad din FP&A-afdeling kan få ud af at bruge AI?
Vi sidder klar til at hjælpe dig, uanset om du vil have en indledende snak om muligheder, fordele og ulemper, eller om du har brug for hjælp med at implementere konkrete nktioner.