Basico Interim Management

Interim management

Hvad er interim management?

I dag er forandring den eneste konstant, og derfor er interim management blevet mere og mere kendt som koncept. Interim management er en effektiv løsning for virksomheder, der står over for ledelsesudfordringer – enten på grund af pludselige skift i markedet, organisationsændringer eller behovet for specialiseret ekspertise.

Det ses i forbindelse med ønsket om mere fleksible vilkår som lønmodtager, hvor mange ønsker at have flere selvstændige frihedsgrader. 

 

Interim management er et begreb, der bruges, når virksomheder har brug for hurtig assistance og en ekstra ressource i spidsbelastede perioder. Det kan fx være i overgangsperioder, fusioner, opkøb m.v., hvor du får tilknyttet en leder midlertidigt.

Interim Services

Interim Services

Har du et akut behov og mangler en interimkonsulent til at løse en opgave? I Basico leverer vi interimsassistance, der hjælper din virksomhed med at nå jeres ønskede mål, når du har brug for en midlertidig ressource.
Læs mere her

Hvad betyder interim management?

Ordet interim betyder midlertidig eller foreløbig. Interim management refererer til en midlertidig ledelsesløsning, hvor en erfaren leder, kendt som en interim manager, hyres ind for at udfylde en ledelsesmæssig rolle i en organisation.

Interim management kan være relevant i følgende scenarier:

  • Transformation
  • Vækstambitioner eller forbedring af resultater
  • Global udrulning
  • Turnaround/omstrukturering
  • Krisestyring
  • Fusion/opkøb
  • Produktinnovation/markedslancering
  • Midlertidig specialistrekruttering.

I visse tilfælde kan det vise sig overflødigt at besætte en fast stilling, eller det kan være en udfordring at rekruttere til denne med det samme. Interim ledelse fungerer optimalt, når der opstå omstændigheder, hvor interne ressourcer ikke er passende eller i stand til at varetage de nødvendige opgaver og det ansvar, der følger med.

Hvad er en interim manager?

En interim manager fungerer som en midlertidig leder, der bringer en rigdom af erfaring og et frisk perspektiv til din virksomhed. Disse ledere er hurtige til at tilpasse sig og kan straks begynde at skabe værdi. De tager roret som interim leder, der navigerer gennem komplekse forandringsprocesser og sikrer, at din organisation trives. Interim ledelse kræver erfarne ledere med en bred vifte af kompetencer og en evne til hurtigt at tilpasse sig nye miljøer og kulturer.

Med deres strategiske indsigt og operationelle kompetencer kan de implementere best practices og drive innovation. Interim management er ikke kun et midlertidigt fix, men en strategisk manøvre, der kan føre til langsigtede forbedringer i din organisations performance.

Hvorfor skal du vælge en interim løsning?

Interim ledelse giver dig fleksibilitet. Uanset om du har brug for en interim lead til at styre et presserende projekt eller en interim leader i overgangsperioder. En interim leder kan derfor være løsningen, når du har brug for en sådan, og kan efterfølgende træde tilbage, når opgaven er fuldført, hvilket medvirker til, at din daglige drift kan køre som smurt.

En interim leader kan have nichekompetencer, der er skræddersyet til at løse specifikke udfordringer eller drive bestemte initiativer. Ved at investere i interim management får du en ressource, der kan udfylde kritiske kompetencegab og sikre, at din virksomhed forbliver konkurrencedygtig.

Står din virksomhed over for ledelsesmæssige udfordringer, kan en interim manager dermed være den løsning, du søger. Med evnen til hurtigt at integrere sig i dit team og drive forandring er interim ledelse den fleksible og effektive tilgang, der hurtigt kan identificere de områder i din virksomhed, der har brug for opmærksomhed. Du kan fx gøre brug af en interim CFO, Finance Manager eller Business Controller

Thomas Malmros BW 3

Finance IT Roadmap – dit bindeled mellem virksomhedens tre store strategier

ERP
10. september 2025
Forretningsstrategien, finansstrategien og IT-strategien er alle centrale for din virksomheds evne til at skabe værdi. Men mange virksomheder oplever udfordringer med at få skabt sammenhæng mellem de tre strategier, og det er en skam. Det giver nemlig en række uhensigtsmæssige konsekvenser – og der er stort potentiale i at få de tre strategier til at spille sammen. Basicos Finance IT Roadmap sætter fokus på netop denne problematik.
Basico-persondatapolitik

Fra kaos til compliance

Legal Compliance
26. august 2025
Både mængden og kompleksiteten af lovgivningen stiger voldsomt i disse år, og det påvirker din virksomhed. For det er omfattende lovarbejde, du hele tiden skal danne overblik over og implementere. Derfor får du i denne artikel en gennemgang af processen fra kaos til compliance – plus praktiske værktøjer og strategiske spørgsmål, der sikrer jer en effektiv tilgang til opgaven.
Basico Dokumentation Af Dine Processer Er En Noegle Til Overblik Og Optimering

Dokumentation af dine processer er en nøgle til overblik og optimering

Finance Controlling Compliance
08. august 2025
At dokumentere processer i Finance handler om meget mere end at beskrive, hvordan I gør det i dag. Det handler om at skabe en struktur, der standardiserer og dermed understøtter kontinuitet i processerne, reducerer fejl og styrker grundlaget for fremtidige forbedringer. I denne artikel kan du blive klogere på, hvordan du kan strukturere dokumentationsopgaven, og hvordan det kan gavne din organisation.
Få faglig viden!

Har du brug for en interim konsulent?

Når du vælger en interimløsning fra Basico, får dit team og din organisation hjælp fra en erfaren interimkonsulent, der forstår både dine interne processer og eksterne udfordringer. Vores konsulenter har mange års erfaring som både eksterne rådgivere og interne ledere i lignende roller, hvilket sikrer, at de hurtigt kan tilpasse sig og bidrage effektivt til din virksomhed.

 

Når vi påtager os interimsopgaver, gør vi det med målet om at afslutte dem effektivt, hvorfor vi betragter dem som projekter. Ofte overtager vi opgaver uden forudgående dokumentation eller overlevering, men inden vores interimkonsulenter træder til, sætter vi os grundigt ind i din virksomheds behov og årsagen til dem. I samarbejde med dig definerer vi klare succeskriterier for at sikre en vellykket løsning af opgaven.

Vil du vide mere?

Morten Bille
Morten Bille, Senior Partner
Kontakt os