Både mængden og kompleksiteten af lovgivningen stiger voldsomt i disse år, og det påvirker din virksomhed. For det er omfattende lovarbejde, du hele tiden skal danne overblik over og implementere. Derfor får du i denne artikel en gennemgang af processen fra kaos til compliance – plus praktiske værktøjer og strategiske spørgsmål, der sikrer jer en effektiv tilgang til opgaven.
Ukendskab til loven diskulperer ikke.
Læser du disse ord som jurist, vil du sikkert sige, "det ved jeg da godt!". Er du CFO, har du til gengæld nok brug for en oversættelse.
På hverdagssprog betyder det, at du ikke er fritaget for at skulle overholde en regel, bare fordi du ikke kender den – noget, der skaber udfordringer for mange virksomheder.
For hvert år kommer der ny og ofte meget kompliceret lovgivning fra EU på et omfattende niveau. Samtidig kommer der nye danske love, bekendtgørelser, vejledninger og retspraksis fra domstolene.
I perioden 2024-2025 er virksomheder blandt andet blevet ramt af:
- Ændringerne til arbejdstidsreglerne (gældende fra 1. juli 2024)
- DORA (forordningen om cyber-modstandsdygtighed i den finansielle sektor, trådt i kraft 17. januar 2025)
- Nye retningslinjer for influencermarketing fra Forbrugerombudsmanden
- NIS2 (cybersikkerhed i 16 kritiske sektorer, trådt i kraft 1. juli 2025).
For hver ny eller opdateret lovgivning følger der en række processer, der ikke bare rammer den juridiske afdeling, men kan påvirke hele værdikæden i organisationen.
Fem spørgsmål, der giver en strategisk tilgang til compliance
For hver ny eller opdateret lovgivning skal du først forstå og afkode reglerne. Er din virksomhed overhovedet omfattet? Og er der nogle begreber, der kræver særlig opmærksomhed? Et eksempel kan være at afkode, hvad begreber som selvtilrettelægger betyder i forhold til virksomhedens medarbejdere i forbindelse med loven om arbejdstidsregistrering.
Herefter skal du oversætte reglerne til din virksomheds konkrete forretningskontekst, herunder hvordan reglerne spiller sammen med din virksomheds strategi og drift.
Og til sidst skal du implementere de relevante tiltag. Hvilke aftaler skal tilpasses? Hvilke processer bliver påvirket? Hvem får ansvaret for hvad? Og ikke mindst: Hvordan sikrer du løbende, at din virksomhed overholder reglerne uden at lamme forretningen?
For i mange virksomheder er virkeligheden fyldt med mange andre agendaer end compliance, og der er kamp om prioriteringerne.
Derfor har vi samlet fem spørgsmål, der kan facilitere en strategisk tilgang til complianceopgaven, så du sikrer dig det nødvendige overblik over lovgivningen og prioriterer dine compliancetiltag bedst muligt.
1. Har du et samlet overblik over relevante regler?
Overvej, hvordan du sikrer dig et fuldt overblik over gældende lovgivning. For selvfølgelig skal du fokusere på de mest kendte krav, men hvad med de mindre åbenlyse regler, der stadig kan have stor indflydelse?
2. Forstår du formålet bag reglerne?
At kende reglerne er én ting, men at forstå deres baggrund i forhold til din virksomheds aktiviteter giver en dybere indsigt. Hvordan kan du bruge denne forståelse til at skabe complianceløsninger, der passer til virksomhedens kontekst?
3. Kender du de reelle konsekvenser af manglende overholdelse?
Konsekvenserne ved ikke at overholde reglerne spænder fra formelle sanktioner til indirekte tab:
- Bøder og erstatningskrav
- Øgede forsikringspræmier og finansieringsomkostninger
- Negativ påvirkning af din virksomheds omdømme
- Tab af konkurrenceevne til konkurrenter, der er mere compliant
- Demotiverede medarbejdere, der mister tillid til ledelsen
- Tid brugt på krisestyring frem for vækst.
4. Prioriterer du ud fra den rigtige risikoprofil?
Fokuserer du på de mest kritiske områder for din virksomhed, eller lader du dig styre af det, der larmer mest? Overvej, hvordan du kan skabe et mere nuanceret billede af din virksomheds risici – det kan påvirke, hvilke områder du skal prioritere.
5. Arbejder du smart med compliance?
Bruger du unødvendigt meget tid og ressourcer på compliance-opgaver? Tænk over, hvordan du får mest muligt ud af din indsats.
Det kan bl.a. være ved at se på, om ...
- ... I har processer, der kan automatiseres
- ... I har processer, der er unødigt komplicerede, med det resultat at medarbejderne ikke følger dem
- ... jeres compliancetiltag understøtter den overordnede forretningsstrategi.
Ved at bruge disse fem spørgsmål i din virksomheds compliance-arbejde sikrer du, at du både får det nødvendige overblik over opgaven, og at du får tilrettelagt din complianceindsats, så den ikke bliver en hæmsko for forretningen, men i stedet kan blive et decideret værdiskabende aktiv, der både beskytter og styrker virksomheden.

Lad os hjælpe dig fra kaos til compliance
Vi hjælper gerne med at løfte din virksomheds datacompliance, så den også er nem at efterleve og understøtter en operationelt effektiv hverdag. Kontakt os for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan
hjælpe din virksomhed med at styrke jeres databeskyttelse og udnytte data som et strategisk aktiv.