Hos Orderyoyo Stoer Der Vaekst På Menukortet

Hos OrderYOYO står der vækst på menukortet

Læsetid: 8 minutter

FÅ INSPIRATION!
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få et fagligt indspark med substans direkte i indbakken.
TILMELD
Morten Bille

Morten Bille

Senior Partner

14. februar 2024

Du kender sandsynligvis allerede OrderYOYO, især hvis du en gang imellem bestiller takeaway. OrderYOYO er nemlig en Software as a Service-virksomhed (SaaS), der leverer app- og webplatforme, betalingsløsninger, elektroniske kassesystemer, online markedsføringsløsninger m.v. til ca. 10.000 quick-service takeaway-restauranter – lokale pizzeriaer, sushi-restauranter og lign. 

Og det har de så stor succes med, at de på få år er blevet Europas førende white label-løsning inden for deres felt. 

Men hvad har den eksplosive vækst betydet for OrderYOYO? Og hvilke store projekter har de i støbeskeen? Det har vi sat CFO Jesper Hyveled stævne for at høre mere om. 

En vækstkurve, der kun er gået opad 

Det er formiddag, og sneen ligger tykt – også på Østerbro i København, hvor OrderYOYO holder til i et lavt, rødkalket hus. Jesper Hyveled kommer os smilende i møde, klar til at fortælle om sin vision og sin rolle i OrderYOYO’s væksteventyr. 

For siden Jesper startede som CFO i september 2021, er OrderYOYO’s vækstkurve kun gået én vej: op. 

”Noget af det første, jeg var med til, var at lave en strategiændring med særligt fokus på opkøb. Vi lavede en kapitalrejsning, og få måneder senere opkøbte vi en tysk virksomhed, som var næsten lige så stor som os selv – og derfra har vi så bare vækstet,” fortæller Jesper. 

Men væksten stiller også nye krav til OrderYOYO. ”Vores backoffice-funktioner skal løbe hurtigere, bl.a. fordi vi i nogle perioder er vokset for hurtigt til, at vores eksisterende processer har kunnet håndtere væksten uden videre,” fortæller han. Det kan fx være i form af nye krav til IT-sikkerhed eller til finansielle processer, der skal opdateres, så de fungerer globalt og passer til den virksomhed, OrderYOYO har udviklet sig til. 

”Når vi fx opkøber en ny virksomhed, så har de deres måde at gøre ting på, som skal ensrettes – vi skal transformere alle vores tal, og vores bogføring skal være ens. Det er opgaver, som det er afgørende at få løst hurtigst muligt, så de ikke tilføjer mere manuelt arbejde end højst nødvendigt,” forklarer han. 

Få fundamentet på plads 

Men hvad hvis det ikke er muligt at løse udfordringerne med det samme? Jesper rynker brynene og svarer: 

”Nogle gange er du nødt til at brandslukke, men så er du nødt til at prioritere at få det fikset bagefter. Også selvom det nogle gange først kan lade sig gøre om seks måneder, fordi der er nogle ting, der er vigtigere at få løst nu og her.” Derfor er løsningen at have en plan, som er tilstrækkelig fleksibel til, at OrderYOYO kan handle, hvis der opstår nye muligheder, men som også er så fast, at den sikrer, at vigtige opgaver bliver udført til tiden. 

Det har OrderYOYO’s ledelse bl.a. gjort ved at have et fast framework for hele deres post-merger-integration. ”Vi har 15 spor, som vi udfører, hver gang vi køber en virksomhed, og hvis ikke de bliver fulgt helt til dørs, bliver vi nødt til at trække i håndbremsen på vores opkøb,” forklarer Jesper og uddyber: ”Vi kan ikke tage nye virksomheder ind, før vi har løst det grundlæggende, for ellers ender vi med at drukne i manuelle opgaver, som resulterer i for store kommercielle og operationelle risici. Værktøjskassen og fundamentet skal være på plads, før vi begynder at bygge de lækre ting ovenpå. Ellers bygger vi på noget, der ikke er i orden.” 

Og derfor er næste punkt på Jespers dagsorden at få OrderYOYO’s processer opdateret, så de passer til den udvikling, virksomheden har gennemgået. ”Vores processer skal være foran størrelsen på virksomheden. Så er vi klar til næste ryk af vækst, og så må vi tage det næste skridt derfra,” fortæller han. 

Det indebærer bl.a., at OrderYOYO på finanssiden ikke bare er i gang med en finance-transformation, men det, Jesper med et smil på læben kalder en ’truly globalization, volume 2’: 

”Vi har et mantra, der siger Global when possible – local when needed. Og her er vi klar til at lave næste ryk, særligt på backoffice, hvor næste skridt er at få samlet alle kommercielle data og ensarte processerne, så vi kan understøtte forretningen kommercielt i endnu højere grad.” 

Billede af Jesper Hyveled

Jesper Hyveled tiltrådte den 1. september 2021 som CFO i OrderYOYO. Bag fuldskægget gemmer der sig en strategisk tænkende compliance-nørd, som på privatfronten støttes af Cecilia og netop er blevet far for anden gang. Tidligere har Jesper slået sine folder inden for medicinalindustrien, hvor han har besiddet forskellige finansielle roller i virksomheden Lundbeck.

Kend forretningen, før du begynder at forandre 

Netop vigtigheden af at have styr på fundamentet går igen i hele Jespers filosofi om, hvordan han udfylder CFO-rollen bedst muligt. 

”Jeg ville gerne have været i gang med transformationen for et halvt år siden, men min erfaring har lært mig, at roadmappet og transformationsplanen bliver bedre, hvis jeg venter mindst halvandet år, før jeg begynder at overveje, hvordan min organisation skal formes. Ellers bliver det for meget best practice,” fortæller han. 

Et tydeligt eksempel på, hvordan Jespers stigende kendskab har haft en positiv indvirkning, er OrderYOYO’s budgetteringsmodel. Her har Jesper og hans teams kendskab til forretningens kommercielle KPI’er gjort dem i stand til at kunne forecaste indtjeningen ret præcist på dagsniveau. Og det kan de, fordi de har indgående indsigt i alle de detaljer, der styrer folks adfærd, når de bestiller takeaway fra en restaurant på OrderYOYO’s platform. 

”Vi ved, hvad der påvirker konverteringer, både på landsplan og alt efter, om kunderne bestiller via app eller web. Det er ofte bittesmå ting, fx hvilken betalingsløsning der ligger øverst. Og alt det ville jeg ikke have vidst, hvis jeg skulle bygge en budgetteringsmodel, der var så minutiøst KPI-drevet, for 18 måneder siden.” 

”Strategiændringen er let at lave. At eksekvere på den er det svære, men det er også der, hvor du høster frugterne, og vi er virkelig ved at høste frugterne på den strategiændring nu,” fortæller Jesper.

Vil du vide mere? 

Det, du lige har læst, er en del af en længere artikel om OrderYOYO og baggrunden for deres væksteventyr. Den fulde historie kan du læse i vores faglige magasin, Content, som udkommer til maj. Og her er, hvad du kan glæde dig til at dykke ned i: 

  • Hvordan Jesper bruger sit kendskab til OrderYOYO’s kommercielle KPI’er til at få udviklet nye tech-løsninger. 
  • Hvad deres næste skridt på tech-fronten er. 
  • Hvad Jesper er mest stolt af i sin tid som CFO for OrderYOYO, og hvad han håber at kunne fortælle dig om et år. 
Lyder det som noget, du gerne vil vide?

Lyder det som noget, du gerne vil vide?

Så kan du allerede nu skrive dig op til at modtage Content direkte i din indbakke det sekund, magasinet bliver udgivet.
Skriv dig op til Content

Har du brug for overblik? 

Et vigtigt element i OrderYOYO’s transformationsplan har været Basicos Change Model. 

Basicos Change Model er et centralt element i vores rådgivning og deltagelse i projekt- og forandringsleverancer. Gennem en grundig problemforståelse og forankring i organisationen bidrager modellen til en varig og værdifuld forandring. 

Modellen er fleksibel og skalerbar, hvilket bevirker, at den kan tilpasses i både omfang, varighed og udførsel. 

Det betyder konkret, at fokus er på din organisations kontekst og behov. Faserne er iterative, hvilket sikrer en dynamisk og lærende proces, ligesom modellen er med til at sikre samarbejde og medarbejderinddragelse igennem hele projektforløbet. 

Dette sikrer, at løsningerne afspejler ny viden og nye forandringer, samt at projektressourcerne anvendes mest effektivt. 

Morten Bille

Morten Bille

Senior Partner

+45 25 10 22 33

mbille@basico.dk

Vil du sikre en langsigtet og bæredygtig forandring? 

Er du interesseret i at få tilsendt en detaljeret beskrivelse af Basicos Change Model? Eller står du over for en krævende forandring eller et strategiprojekt? Så ræk endelig ud, så vi kan hjælpe dig godt i mål og sikre, at dine visioner forankres via konkrete aktiviteter. 

Kontakt os