Mand Kvinde Moede Computer

Husker du dit kropssprog til jobsamtalen?

Læsetid: 10 minutter

KARRIEREMAILEN
Giver dig nys om åbne stillinger, artikler om konsulentlivet og guldkorn til jobjagten.
TILMELD DIG

Dit kropssprog kan nemlig hjælpe dig med at lande drømmejobbet 

Kender du 90 sekunders-reglen? Hvis ikke, så skal du skrive dig den bag øret. 90 sekunders-reglen fortæller nemlig, at vi danner vores indtryk af andre mennesker inden for de første 90 sekunders interaktion. I dette blogindlæg kan du derfor lære, hvordan du skaber et godt førstehåndsindtryk baseret på dit kropssprog. Men dit kropssprog er kun det første skridt på vejen under jobsamtalen. Derfor får du også vores opskrift på, hvordan du nailer dit elevatorpitch efter de 90 sekunder. 

Vores vurdering af andre mennesker sker instinktivt 

Ifølge Mark Bowden, der er ekspert i kropssprog, bliver du bedømt på de signaler, du udsender med dit kropssprog allerede ved første øjekast. 

Det betyder, at fra det øjeblik du træder ind ad døren til jobsamtalen, skal du være bevidst om de helt små detaljer i din fremtoning. 

Det har stor betydning for rekrutteringskonsulenternes indtryk af dig, for når vi vurderer andre mennesker, så sker det faktisk helt ubevidst og instinktivt. Vi er nemlig kodet fra naturens hånd til at afgøre, om et fremmed menneske er ven eller fjende. 

I professionelle og sociale situationer er det oftest en fordel at lande i ’vennekategorien’, da det skaber en naturlig grobund for opbygningen af en relation. Når du efterlader et positivt førstehåndsindtryk, bringer du altså dig ind i varmen hos personen. Der skal selvsagt arbejdes lidt hårdere, hvis du skal omvende et negativt førstehåndsindtryk. 

Som jobsøgende er 90 sekunders-reglen derfor afgørende for din succes, da du skal overbevise ansøgningsudvalget om, at du er den helt rette kandidat til jobbet. Men heldigvis kan du selv påvirke førstehåndsindtrykket gennem dit kropssprog, og nedenfor kan du læse fire tips til dit kropssprog, så du får styr på dine øjne, din krop, dine hænder og dit hoved. 

  1. Skab kontakt med øjnene og smil. 

Du har måske hørt udtrykket ”øjnene er sjælens spejl”, og det er faktisk ikke helt ved siden af. Forskning viser, at vi aflæser andres følelser gennem udtrykket i deres øjne. Så glem ikke at møde øjnene på dem, du taler med under en jobsamtale, og smil, når du giver dem hånden. Et smil, der når øjnene, signalerer ikke kun venlighed, men også oprigtig interesse. Og det vil en arbejdsgiver gerne se hos en potentiel ny medarbejder. 

  1. Vær åben i dit kropssprog, og vis dine håndflader. 

Dit kropssprog er et kraftfuldt redskab. Åbent kropssprog signalerer tillid, venskab og gode intentioner. Når du møder din kommende arbejdsgiver, så undgå krydsede arme og bøjede hoveder. Stå rankt og med armene ud fra kroppen med åbne håndflader. Det er nemlig en subtil, men effektiv måde at vinde tillid på og at få skabt en relation på – helt uden at sige et ord. 

  1. Tilpas dit håndtryk, og lav et lille magttrick. 

Dit håndtryk siger meget om dig som person, så øv dig på den rette balance, inden du går til jobsamtale. Det kræver nemlig finesse at give det helt perfekte håndtryk. Kunsten er at gengælde den andens håndtryk og klemme med samme kraft, som der bliver klemt om din hånd med. I et normalt håndtryk er begge hænder placeret lodret, men hvis du drejer din hånd en anelse skråt mod højre, kan du give den anden en overhånd i forhold til dig. Sådan et lille magttræk kan helt ubevidst gøre dig mere positiv og tillidsvækkende, hvilket er en stor fordel i professionelle situationer som en jobsamtale. 

  1. Løft dit hoved, og undgå famlende hænder. 

Vi tænker faktisk sjældent over brugen af vores hoved og hænder. Medmindre vi står på en scene eller deltager i en videooptagelse, så sker bevægelserne helt automatisk og uden større anstrengelser. Når du skal give et positivt indtryk under en jobsamtale, så er det en god idé at undgå utilsigtede bevægelser, famlende hænder eller fingre i ansigtet, der skaber distance eller usikkerhed. Løft derimod dit hoved, så du både udstråler selvtillid og fremstår imødekommende, når du møder din fremtidige arbejdsgiver. 

Hvad kan du gøre efter de 90 sekunder? 

Dit kropssprog er første skridt på vejen under jobsamtalen. Selvom dine tanker ikke er synlige, så afspejler dit kropssprog altså retningen af dine tanker tydeligt – og ved en jobsamtale spiller det en afgørende rolle. 

Så hvordan fastholder du det positive indtryk eller ændrer arbejdsgiverens dom efter de 90 sekunder? 

Her kommer din forberedelse til selve jobsamtalen ind i billedet, og den skal stå sin prøve – og det begynder med en overbevisende elevatorpitch. 

Sådan nailer du dit elevatorpitch 

Vi har alle en form for elevatorpitch i lommen, når vi møder nye mennesker eller skal præsentere os for nye kunder. Men hvad er egentlig opskriften på et godt pitch? Vi vil gerne give et bud. 

For det første så skal dit pitch være kort og konkret. Og det skal gerne efterlade arbejdsgiveren nysgerrig efter at høre mere. Undgå derfor alt for mange detaljer, og hold dig gerne under 1 minut. Sørg for at gøre dit pitch personligt og relevant for jobbet, så du sikrer, at det er dig, der bliver husket efterfølgende. 

Disse tre elementer kan med fordel være i din tale: 

  • Introduktion: Hvem er du? 

Præsenter dig selv helt kort. Det er her, du slår tonen an for resten af interviewet, så vær igen opmærksom på dit kropssprog og din ansigtsmimik. Lad din passion og professionalisme skinne igennem, og bring din faglighed i spil fra begyndelsen af ved fx at sige: “Allerede da jeg gik i folkeskolen, var jeg vild med at knække tal og koder, og jeg har sidenhen arbejdet målrettet hen imod en karriere inden for økonomi.” Udfold det gerne i et dagligdagssprog, som modtageren forstår, så det bliver helt tydeligt, hvordan du skaber værdi. 

  • Baggrund: Hvad kan du? 

Du har allerede sendt et CV og en ansøgning af sted. Nu handler det om at opsummere det kort med fokus på dine vigtigste kvalifikationer til stillingen. Du skal med andre ord sortere i dine budskaber og fokusere på de mest relevante erfaringer, du har haft i dit arbejdsliv. Bring gerne nogle helt konkrete eksempler på bordet, der kan understøtte, hvorfor du er den bedste kandidat til jobbet fx: “Jeg har haft fingre i alle former for kampagner med et stort fokus på direct mail hos virksomhed X. Jeg har arbejdet med store kunder og arbejdet selvstændigt med flere store projekter.” Læs også: Fem gode råd til dit CV

  • Motivation: Hvad vil du? 

Fortæl, hvorfor du er motiveret for stillingen og virksomheden. Kom gerne ind på din faglige passion og på, hvilken forskel du kan gøre, hvis du får jobbet. Her er det også en god idé, at fortælle, hvilke opgaver du brænder mest for, og hvad du gerne vil arbejde med i dit næste job fx: “Jeg ser jobbet hos jer som et naturligt næste skridt i min karriere, fordi jeg kan fordybe mig i javascripts, flowcharts og brugeroplevelser.“ 

 

Læs også: Hvilke spørgsmål kan du stille til din jobsamtale? Få en guide her 

Øvelse gør mester: Skær dit pitch ind til benet 

Det er svært at lave et skarpt pitch uden øvelse. Når du sidder derhjemme og skal øve dig til din jobsamtale, så prøv at besvare disse spørgsmål: 

  • Hvad er jeg god til på mit nuværende arbejde? 
  • Hvilke opgaver løser jeg, og hvordan skaber jeg værdi? 
  • Hvilke opgaver motiverer mig? 

Når du har noteret en liste med stikord og sætninger, så skal du have formuleret de sætninger, der i sidste ende skal være med i din tale. Husk, at dit pitch bør være max. 60 sekunder. 

Her kan du bruge 5, 3, 1-metoden til at skære dit pitch helt ind til benet. Metoden er delt op i tre trin: 

  1. Først skal du sætte en timer til 5 minutter. Så du har tid til at komme ud i alle hjørner af din profil og blive klogere på, hvad du kan udelade. 

  1. I næste trin skærer du dit pitch ned til 3 minutter med fokus på at fremhæve de mest essentielle budskaber. 

  1. I sidste trin skal du holde dit pitch under 1 minut, så her har du til opgave at simplificere dit sprog og fjerne alle fyldord. 

Vi håber, at du har fået inspiration til, hvordan du kan give et godt førstehåndsindtryk og naile et skarpt elevatorpitch, så du er godt på vej til at lande drømmejobbet. 

Amalie Sofie Clausen

Amalie Sofie Clausen

Talent & Business Manager

+45 28 44 04 05

asclausen@basico.dk

Føler du dig klar?

Vi stræber altid efter, at du som kandidat er bedst muligt forberedt forud for din jobsamtale i Basico. Vi tror nemlig på, at åbenhed om processen giver både dig og os de bedste forudsætninger for succes. 

Tøv endelig ikke med at række ud, hvis du skal til samtale og er i tvivl om, hvordan du griber det an. Du er velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.