Optimering af FM-området
Facility management consulting forener alle vores fagområder – lige fra finans og digitalisering til jura og HR.
I Basico kan vores specialiserede konsulenter hjælpe dig med at evaluere eksisterende driftssetup og identificere områder, hvor der kan laves forbedringer.
Din virksomheds fysiske rammer – jeres ejendomme, kontorer, produktionsanlæg og logistikcentre er nemlig en afgørende brik i jeres samlede employee og customer experience.
Samtidig er din virksomheds bygninger og ejendomme – og administrationen af dem – en væsentlig kilde til omkostninger, og vi tilbyder derfor rådgivning til real estate, ejendomme, kontor, udbud af driftsopgaver, compliance, ESG, lejekontrakter mv.
Lad os tage en snak om din virksomheds aktuelle behov.
Kontakt osFacility management consulting omfavner forandringer
Der kan være meget at hente i at optimere jeres fysiske rammer og driften af dem.
Hybrid work og hjemmearbejde er blevet en fast bestanddel af mange virksomheders måde at organisere sig på og dine medarbejdere er derfor ikke længere på kontoret samtidig.
Det ændrer virksomheders behov til de fysiske rammer.
Som resultat står mange virksomheder over for ombygningsprojekter og flytninger i disse år – store projekter, der kan involvere compliance, asset management, dritssetup osv., som man ikke nødvendigvis har kompetencerne in house til at løfte.
Og det er bl.a. noget af det, vi kan hjælpe jer med i Basico.
Hvis man vil forbedre sit FM-område, er mit bedste råd at afsøge markedet for gode konsulenter, fordi der sker så meget i markedet lige nu. Så jeg synes, at man skylder sig selv at høre nogle konsulenter, om de kan udfordre ens antagelser. Det har været givet godt ud for os, hvilket har resulteret i, at NNIT har opnået både besparelser, optimeringer og forbedret drift.
- Jesper Hald Nielsen, Facility Manager hos NNIT
Fra strategiske, taktiske til optimering af operationelle facility management-opgaver
Basico er involveret i mange typer opgaver indenfor FM: Lige fra strategiske, taktiske til optimering af operationelle opgaver.
Vi kan hjælpe med at få overblik over data og udgifter og med at optimere disse. Derudover kan vi hjælpe med procesoptimering og med at gennemgå og optimere dine kontrakter, så de passer til din virksomheds behov.
Vores erfaring viser, at de største besparelser og kvalitetsløft opnås ved en gentænkning af roller og opgavefordeling i det nuværende set-up – med fokus på de samlede FM-omkostninger til såvel interne leverancer og leverandører som på snitflader og processer.
Vores metode sikrer, at din FM-løsning er skalérbar samt understøtter og skaber værdi til kerneforretningen. Vi kan med andre ord hjælpe med strategisk og taktisk facility management consulting, som du kan mærke på bundlinjen.
Kigger du fx ind i en opgave med ESG-rapportering, hvor du kan se en kæmpestor og kompleks opgave i datafangst? I så fald vil vi gerne hjælpe med at gøre den lidt mere overskuelig.
Real estate: Byggeri, drift og optimering
Hvis du arbejder med bygninger og ejendomme – enten som investor, bygherre, entreprenør eller administrator af ejendomme – har du sandsynligvis en god mængde juridisk og facility management-relateret rugbrødsarbejde på din tallerken.
For med byggeri, drift og optimering af ejendomme følger der et væld af forpligtelser, leverandører og samarbejdspartnere – og dermed samarbejder, der skal sættes klare rammer og aftaler for. Det indebærer forhandlinger, kontrakter m.v., som er nødvendige for, at alle er indforståede med deres forpligtelser, ansvarsfordelingen og de mulige konsekvenser, hvis der sker brud på aftalerne.
… og det er her, vi kommer ind i billedet: Basico tilbyder nemlig fleksibel assistance in-house. Vi hjælper med daglige driftsopgaver, ved spidsbelastninger og i forbindelse med projekter, der kræver ekstra hestekræfter.
Kan jeg hjælpe?
Hvad kan Basico hjælpe dig med?
I Basico er vi specialister i FM-optimering med analytiske kompetencer; vi har fokus på detaljerne og har faglig viden inden for de enkelte (meget forskellige) FM-områder samt økonomi og jura.
Vi har nemlig et sammensat team af økonomifolk, jurister, IT-folk, ingeniører, proceskonsulenter m.fl., der sikrer, at du får den rådgivning og hjælp til analyser og implementering, du har brug for. Vi hjælper også facility managers- og assistenter, som sidder med det daglige ansvar.
Vi arbejder med en bred vifte af opgaver, og det involverer blandt andet:
-
Indkøbsanalyser - overblik & indkøbsstrategi
-
Optimeringsanalyser & benchmarking
-
Udarbejdelse af udbudsmateriale og kontrakter, herunder SLA’er og KPI’er
-
Udarbejdelse af nye funktions- og procesbeskrivelser på opgaver i eget regi, herunder forslag til organisation og ledelse
-
Implementering af nye processer kombineret med store økonomiske besparelser samt kvalitets- og serviceforbedringer
-
Rådgivning om valg af strategi, organisationsudvikling og lokationsoptimering
-
Space management & workplace management (indretning, flytning til nyt lejemål m.v.)
-
Supply chain forecasting-analyser og BI-rapportering
-
Implementering af FM-systemer (optimering af FM-systemlandskab og FM-processer)
-
Drift og vedligehold (manualer)
-
Interim services (indkøb, udbud, logistik, flytning, ombygning m.v.)
Basico tilbyder indefra-og-ud samt udefra-og-ind FM-rådgivning. Jo større scope, jo større optimeringspotentiale.
Hvilket FM-system skal du vælge?
Et FM-system (Facility Management System) er en softwareapplikation, der er designet til at hjælpe organisationer med at administrere og strukturere den vigtigste data, der er forbundet med ejendomme.
Basico har i samarbejde med Dansk Facilities Management (DFM) i flere gange udarbejdet rapporten ”FM-systemer i Danmark”, som er et hjælpeværktøj til at give danske virksomheder et overblik over de forskellige FM-systemer, der eksisterer på det danske marked.
Ønsker du at finde et samlet overblik over FM-systemer i Danmark, kan du se rapporten "FM-systemer i Danmark" her.
Basico deltager ligeledes i udarbejdelsen af ”Guide til værdifuld implementering af FM-systemer” i samarbejde med Dansk Facilities Management (DFM).
Guiden giver anvisninger til faserne før, under og efter indkøb af et FM-system og har fokus på, hvordan en organisation kan sikre, at systemet skaber værdi. I guiden er der vejledning og råd til, hvordan de forskellige roller omkring FM-systemer bringes i spil. Udarbejdelsen af guiden sker med støtte fra Realdania og som del af projektet ”Fundament for bæredygtig og digital FM”.
Når du skal vælge et FM-system, er du velkommen til at række ud til os.