BI-løsninger - Derfor har du brug for dem
Sandheden er, at der kan være adskillige årsager til, at en BI-løsning bliver den rigtige vej at gå for netop dig. Måske står det højt på ønskelisten, at det er nemt at opdatere data, så du hurtigt kan sende dugfriske tal til ledelsen, så snart de efterspørger det.
Måske er det transparente modeller, som er det store ønske, så kompleksitet, tungt vedligehold og risikoen for fejl vippes af banen. Mens øget tryghed ved rapporteringen og kvalitet også kan være den bærende kilde til, at du flirter med tankerne om en BI-løsning.
Og den store fordel ved en BI-løsning er, at den omfattende interaktivitet i ledelsesrapporteringen gør det nemt at gå på opdagelse i tallene og grave sig ned i sammenhængene, når det skal forklares, hvorfor resultaterne ser ud, som de gør.
For ikke at nævne den sidegevinst, at en BI-løsning hjælper med at frigive ressourcer, så dine dygtige medarbejdere kan bruge deres kapacitet på værdiskabende aktiviteter fremfor drift.
Kan jeg hjælpe?
Mød Basico BI Framework
I Basico er vi skarpe på BI-løsninger, hvis vi selv skal sige det. Det betyder, at vi kan hjælpe dig med at omsætte dine data til værdi samt skabe gennemsigtighed og indsigt i din virksomhed. Så ledelseslagene og direktionsgangene har det bedste grundlag at træffe beslutninger ud fra.
Når vi skal hjælpe med en BI-løsning, arbejder vi ud fra nedenstående model, som sætter billede på vores Basico BI Framework:
Analytics BI-model
Formålet med modellen er at finde ud af, hvorfra netop din hovedpine udspringer – om den skyldes, at du skal have opbygget din backend-del med en dataplatform og integrationer til diverse kildesystemer, eller at du skal have visualiseret dine data med Power BI i frontenden eller begge dele.
Modellen består af seks faser, der kortlægger processen fra opsætning af databaser og kildesystemer til overlevering til drift, hvor vores fineste opgave er at guide dig igennem hele rejsen eller de nødvendige faser.
Hvad de enkelte faser består af, kan du se uddybet her:
- Fase 1: Databasearkitektur, som består i at opbygge og implementere din dataplatform. Og sørge for, at de nødvendige dataflows til kildesystemerne er på plads.
- Fase 2: Datavalidering, som handler om at sørge for, at dine data er korrekte og afspejler forretningen. For der skal være styr på masterdata (kundedata, finanskonti mv.) for at kunne bygge pålidelige rapporter.
- Fase 3: Datamodellering, som er første skridt mod at bygge en overordnet model, der kan visualisere dine forretningsdata. Det indebærer oftest, at vi bygger en datakube, der modellerer et aspekt af din virksomhed, som fx kunne være dine finansielle tal.
- Fase 4: Datavisualisering og -rapportering, som handler om at designe og opbygge rapporter i et rapporteringssoftware såsom Power BI. Så kan du få effektive visualiseringer ved brug af fx SQL og DAX, og der kan opsættes governance om rapporterne, så du kan styre, hvad folk har ret til at se.
- Fase 5: Dataanalyse, som handler om at identificere, hvilke KPI’er der bedst fortæller om, hvordan det går med forretningens performance. Dernæst skal de visualiseres på en indsigtsfuld måde.
- Fase 6: Manage BI, som er overleveringen af den færdigbyggede rapporteringsplatform, hvor du enten selv kan overtage den operationelle drift, eller vi sørger for at vedligeholde din nybyggede platform.
Med modellen følger også fire overordnede roller – hvilket sammen udgør vores BI Framework. Rollerne kan varetages enten internt eller af eksterne rådgivere. Det kommer an på, hvilke skarpe hoveder du har om bord, og hvorvidt de har tid til at påtage sig opgaven.
Herunder ser du rollerne uddybet nærmere:
Projektlederen
Projektlederens opgave er at drive hele eller dele af BI-projektet og agere ’missing link’ imellem Finance, IT og forretningen.
Projektlederen er typisk ansvarlig for andre deltagere i projektet, kravspecifikation, prioritering, projektledelse og stakeholder management.
Arkitekten
Arkitekten sørger for, at datafundamentet er korrekt, fuldkomment og rettidigt.
Det involverer bl.a. implementering og opsætning af databasen, adgange til datakilder samt validering og berigelse af datagrundlag.
Dataanalytikeren
Dataanalytikeren arbejder hovedsageligt med de tilgængelige data, hvor fokus er på, hvordan de kan skabe værdi for din forretning.
Dette sker fx gennem opbygning af datamodeller, visualisering af data, design af rapporter, governance og overlevering til drift.
Forretningsanalytikeren
Forretningsanalytikeren sidder i driftsorganisationen.
Denne person vil typisk være en finance, controlling eller business partner, som kan overtage rapporteringen efter projektets afslutning.
BI-værktøjer til ethvert behov
Det var kort om, hvad vi kan gøre for at sætte strøm til dine data med en BI-løsning. Når det er sagt, er vores framework ikke en 'one-size fits all'-model, og vi kan tilpasse løsningen efter dit temperament og dine ønsker.
Vil du eksempelvis gerne hurtigt i gang uden store 'up-front'-omkostninger, kan en cloudbaseret løsning som fx Microsoft Azure være noget for dig.
Microsoft Azure gør det muligt at skabe en dataplatform uden store 'up-front'-investeringer, hvor data fra forskellige kilder, såsom ERP-system(er), HR-værktøjer, CRM mv., kan samles og distribueres fra ét sted. Fordelen ved den løsning er, at opdateringen sker automatisk, og at det derved er muligt at sørge for backup af data, sikkerhed, adgange, API-opkald og meget mere.
Har du derimod et ønske om at visualisere dine data og automatisere din rapportering, er værktøjer såsom Power BI eller Tableau gode. Med dem er det nemlig muligt at skabe fuldt interaktive rapporter, der for alvor kan give indsigt i din virksomhed.
Fordelen ved den løsning er de informationsrige visualiseringer, som sørger for hurtigt og effektivt at distribuere viden rundt i organisationen. Og prikken over i’et er, at det er muligt at automatisere rapporteringen, hvilket gør manuelle og ofte kedelige processer fortid. Så kan du i stedet bruge tiden på de aktiviteter, data og tekniske løsninger ikke kan hjælpe dig med.
Hvad er dit behov?
Hvad end det drejer sig om en 'end-to-end'-løsning med implementering af fx en Azure-platform og Power BI-rapportering eller om vedligeholdelse af en allerede eksisterende løsning, så har vi i Basico den nødvendige erfaring og dygtige hænder, der kan hjælpe – det afgørende er, at vi finder den løsning, der passer til netop din virksomheds behov.
Kompetencer hele vejen rundt
Finance IT Services' digitaliseringscirkel viser de kompetenceområder vi kan bringe i spil, når de finansielle processer i din virksomhed skal digitaliseres med et holistisk udgangspunkt.
Når vi hjælper med at digitalisere og automatisere en finansfunktion, gør vi en dyd ud af at sammensætte de applikationer og værktøjer, der møder netop dit behov. På en måde, så løsningen understøtter data, processer og de mennesker, der knokler bag linjerne.
Du kan klikke på de forskellige områder i figuren herunder, hvis du vil læse mere om de mange kompetencer, der fremgår af Finance IT Services’ digitaliseringscirkel.