Digitalisering af standardprocesser
Den absolut største, fælles udfordring i finans – som gælder på tværs af virksomheder – er, at det er svært at skaffe folk. Der er ganske enkelt mere arbejde, end der er kvalificeret arbejdskraft.
Og hvad gør man så?
En af de oplagte ting, du kan gøre, er at digitalisere – at få systemer og maskiner til at klare nogle af de opgaver, der ellers ville kræve mange mandetimer og omfattende mappestrukturer og heftig Excel-gymnastik.
Vil du vide mere?
Mangler du tid til finance business partnering?
Er det kun relevant at digitalisere standardprocesserne, hvis du mangler folk?
Nej, det er vores erfaring, at tid altid er en mangelvare i finansfunktionen. Ganske enkelt fordi ambitionerne overstiger den tid, der er til rådighed. De fleste har fx en erklæret ambition om at agere finance business partnere for forretningen, men mange når aldrig dertil, fordi de er fanget i tungttravende, omfattende og (let’s be honest) småkedeligt tastearbejde. Og det er en pokkers skam. Især når der findes løsninger, der kan klare det manuelle arbejde, så du får frigjort dine dygtige medarbejdere til at være nærværende for forretningen.
Mød Adra by Trintech – en ’close the books’-platform
Adra by Trintech-suiten kan hjælpe dig med at effektivisere og digitalisere kontoafstemningerne i Finance. For ikke at nævne strømline og effektivisere processerne i Finance såvel som andre afdelinger.
De to primære funktioner ved Adra by Trintech-suiten, Balancer og Task Manager, kan hjælpe dig med at udføre opgaver i Finance såsom at:
- Dokumentere afstemninger og periodeafslutninger
- Risikostyre og rapportere
- Sikre, at alle regelmæssige opgaver udføres rettidigt og i den ønskede kvalitet
- Udarbejde dokumentation af udførte kontroller
- Sikre overholdelse af de strengeste internationale regnskabsstandarder, inklusiv SOX.
Time & Expense-system og -proces
Hos Basico har vi stor erfaring med at implementere Time & Expense-systemer. Så du har styr på relevante tidsregistreringer såsom helt basal ferie og fravær. Men måske du har projekter, hvor tidsforbruget skal dokumenteres og aktiveres? Det stiller andre krav til dit registreringssystem. Og så er der Expense-delen – vi kan hjælpe med at optimere din udlægshåndtering og gøre den så digital og medarbejdervenlig som muligt.
Contract management med House of Control
OtC, TtP og andre hovedprocesser
I Basico lever vi Finans og har stor erfaring med virksomhedens hovedprocesser – især de store finansprocesser. Vi har dokumenteret og ikke mindst optimeret et hav af disse processer i en bred vifte af større danske virksomheder. Og har derfor erfaring med mange forskellige værktøjer og med, hvilke der passer i forskellige systemlandskaber og processammenhænge. Og vi deler gerne ud af vores viden og bærer den videre, så vi vil rigtig gerne tale om netop din situation.
Kompetencer hele vejen rundt
Finance IT Services' digitaliseringscirkel viser de kompetenceområder vi kan bringe i spil, når de finansielle processer i din virksomhed skal digitaliseres med et holistisk udgangspunkt.
Når vi hjælper med at digitalisere og automatisere en finansfunktion, gør vi en dyd ud af at sammensætte de applikationer og værktøjer, der møder netop dit behov. På en måde, så løsningen understøtter data, processer og de mennesker, der knokler bag linjerne.
Du kan klikke på de forskellige områder i figuren herunder, hvis du vil læse mere om de mange kompetencer, der fremgår af Finance IT Services’ digitaliseringscirkel.