Procesoptimering I Finance

Procesoptimering

Ved at fokusere på at optimere jeres processer kan du sikre, at din virksomhed kører smidigt. Det kan føre til højere produktivitet og gladere kunder. Læs her hvordan. 

Hvad er procesoptimering? 

Procesoptimering handler om at kigge på, hvordan du gør tingene i dag, og finde måder at gøre dem bedre på.

Det er altså en metode til at optimere processer og arbejdsgange for at øge effektiviteten. Du kan se det som at give din virksomhed et grundigt eftersyn og derefter lave en plan for at optimere jeres processer. 

Men procesoptimering er ikke bare nogle støvede dokumenter gemt i en skrivebordsskuffe. Det er en hel måde at tænke og arbejde på. Puh, det lyder omfattende, tænker du måske. Og ja, vi ved lige så godt som dig, at det ikke er nemt at ændre vaner eller tankemønstre.

 

Heldigvis har vi en række eksperter i Basico, der sidder klar til at hjælpe dig med optimering af processer. 

Få indhold om processer i indbakken

Få indhold om processer i indbakken

Skriv dig op til vores mailserie og få serveret alle de gevinster, der er, når du arbejder med dine processer.
Læs mere her

Hvordan fungerer procesoptimering? 

Procesoptimering er ikke noget, du gør én gang og så er færdig med. Det er en løbende proces. Først tager du et røntgenbillede af din virksomhed, så du får et klart billede af, hvad der fungerer godt, og hvad der kan forbedres. 

Når du har fundet ud af, hvor der er udfordringer, kan du begynde at lave justeringer og optimeringer. Det kan være alt fra at automatisere visse opgaver til at ændre måden, I arbejder på, for at undgå flaskehalse. 

 

Vil du have en dybere indsigt i, hvordan du begynder dit procesarbejde?

 

Så læs vores blogindlæg, der graver ned i processer og alle de fordele, du kan høste. Du finder det her.  

Fordele ved procesoptimering 

Der er en perlerække af fordele ved procesoptimering, men vi har udpeget de fire vigtigste: 

Øget effektivitet

Ved at fjerne ineffektive processer kan I få mere gjort på kortere tid.

 

Reducerede omkostninger

Effektive processer betyder, at I bruger færre ressourcer, hvilket kan føre til store besparelser

Forbedret kvalitet

Når processerne er optimerede, er der mindre risiko for fejl, hvilket kan forbedre kvaliteten af jeres produkter eller tjenester. 

Øget medarbejdertilfredshed

Når arbejdsprocesserne er glatte og uden unødvendige forhindringer, kan det føre til højere medarbejdertilfredshed og engagement.

Kom i gang med procesoptimering 

Når du har taget et røntgenbillede af din virksomhed og kortlagt jeres processer, så kan du begynde at analyse, hvilke optimeringsinitiativer der er relevante for jer. Efterfølgende kan du analysere processerne, og forbedre alle de små trin i processen. Vurder, om hver enkelt proces bidrager til dine målsætninger. Nogle gange opdager man, at en proces eller et trin i processen ikke skaber værdi. 

Husk, at procesoptimering ikke er en destination. Derfor skal du se det som en længerevarende proces og altid involverer dit team. Vær åben for input, da de ofte er de bedste til at spotte ineffektive processer. 

Basico-Fire Raad Et Godt Fundament For Process Management
Blog
Fire råd: Sådan skaber du et godt fundament for process management
At arbejde med process management kan være komplekst og uoverskueligt. Derfor kræver det et grundigt forarbejde at sikre et godt fundament.
Tag jeres processer til 'next level'
Basico Hos Aller Skaber Digitalisering Af Hr Processer Mere Tid Til Forretningen
Blog
Hos Aller skaber digitalisering af HR-processer mere tid til forretningen
I foråret står CFO Martin Tørnes uden HR-afdeling. Derfor har vi mødt ham til en snak om, hvordan man sætter en midlertidig HR-strategi uden HR-medarbejdere, og om, hvordan Aller bruger digitalisering og automatisering af HR-processer til at skabe nærvær i forretningen og gennemsigtighed over for medarbejderne.
Mød Aller
Basico-Bliv 100 Meter Mester I Processer Med Promapp Basico
Blog
Bliv 100-metermester i processer med Process Manager
De færreste virksomheder har et fuldt overblik over alle aktuelle og opdaterede forretnings­processer. De allermest sjældne er de virksomheder, der har fastforankrede metoder til at opsamle og implementere procesforbedringer.
Opnå forbedringer med processer

Vil du vide mere? 

Kontakt os